Frapin - Château de Fontpinot XO

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Frapin - Château de Fontpinot XO

Bericht door Hans »

De Frapins vormen een van de oudste families in de Charente, in 1270 worden zij het eerst vermeld. Eerst wijnbouwers, sinds 20 generaties distilleren zij cognac. Een rijke familiegeschiedenis dus. Pierre Frapin was rond 1690 hofapotheker van Louis XIV, de schrijver François Rabelais (1494-1553) is een zoon van Catherine Frapin, om maar wat te noemen.

Als een van de grotere cognacproducenten van de Grande Champagne, bezit Frapin zo’n 315 hectare, te midden waarvan zich het Château de Fontpinot bevindt. De distillatie, rijping en botteling vindt op het kasteel plaats. Om die reden claimt Frapin als enige de appelation château te mogen voeren.
Frapin cognac wordt onder verschillende namen verkocht: Berry Bros & Rudd (Londen), Fauchon, Les caves de Maxim’s (Parijs) en Grashoff (Bremen).

Frapin komt in zo’n beetje ieder cognacboek voor. De Fontpinot XO werd voorheen aangeduid als Très Vieille Réserve du Château Fontpinot.
fontpinot.JPG
fontpinot.JPG (25.33 KiB) 5801 keer bekeken
De Château de Fontpinot XO is al een paar maal op het forum langsgekomen, maar was nog niet beschreven.

De fles wordt verkocht in een mooie kartonnen koker, met een envelopje met informatie met lintje en waszegel om de hals.
Cognac Paradise verkoopt een beperkte editie in lederen etui. De wat grotere Gall&Gall's verkopen Frapin.

Enkele proefnotities:
Conal R. Gregory, p.125 schreef:Neus heeft een hardere, iets rijkere kant dan de Domaine Frapin; in de mond vele lagen, opnieuw harder van stijl dan Domaine Frapin; pittig en heel lang. Goed
Axel en Bibiana Behrendt, p.114 schreef:Warm amber gold color; very typical of the location in aroma, with distict flower scents, also ripe fruit and spices, vanilla, on the palate a tracé of rancio develops-buttery, nutty, fruity notes; lovely, warm aftertaste. An elegant classic.
Mac a. Andrew, p.32 schreef:8/10 – Plenty of exotic fruits lead the festival of aromas, touch of dry flowers and wood, hint of spice and chocolate, round and very long.
Frapin zelf geeft grappig genoeg twee verschillende proefnotities voor deze cognac, een op de website en een andere op de informatie bij de fles.

De informatie van de website:
FontpinotXO.JPG
FontpinotXO.JPG (28.23 KiB) 5801 keer bekeken
Informatie Frapin bij de fles schreef:Distillée sur lies fines, à l’ancienne, ce cognacexhale des notes aromatiques de fleurs sechées, d’épices, de fruits secs (figues), d’oranges et abricots confits, de noix et noisettes
Il allie âge,rondeur, bouquet et finesse à une maturité exceptionelle de 41 degrés.
De kleur: warm geelgoud
De geur: bloemen en kruiden domineren in de eerste neus. Later ook fruit. Meidoorn, jasmijn, licht kaneel, vanille en nootmuskaat, cederhout. Sterke complexe geur
De smaak: kruidig vooral, pittig, rond. Noten, licht zwarte peper, gedroogd fruit.
De na-smaak: mooi lang. Wat langer dan je van deze leeftijd zou verwachten. Kruidige warme smaak blijft lang hangen.
Leeftijd: 18-20 jaar gerijpt op vat, waarvan 6 maanden op nieuw eiken
De herkomst: Grande Champagne, single estate
De prijs: € 59,90 bij Cognac Paradise, € 67,99 bij Whisky site, zo'n € 70,- bij Gall&Gall
De prijs/kwaliteit verhouding: uitstekend.

Voor wie van een wat sterkere, pittigere, warme cognac houdt is de Château de Fontpinot XO van Frapin een prima keus
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Blamm
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 14
Lid geworden op: di 29 nov 2011, 21:48
Locatie: Rotterdam

Re: Frapin - Château de Fontpinot XO

Bericht door Blamm »

In het aankopentopic had ik hem al geplaatst, maar ik zal hem hier ook nog even neerzetten.
Ik ben er niet 100% zeker van dat het om dezelfde cognac gaat, maar vermoed van wel. Zeker aangezien de XO in eenzelfde fles en koker was verpakt.
Blamm schreef:Een flesje Frapin Château de Fontpinot 1985.
Ging voor de Fontpinot XO, maar zag achterin de rekken 1 fles van deze staan, uit de koker al. Mijn nieuwsgierigheid won het dus het is de jaarversie geworden ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heel erg benieuwd :)
Zojuist heb ik hem open gemaakt en geproefd, en hoewel ik een vrij beperkt referentiekader heb, heb ik geprobeerd op te schrijven wat ik beleefde.
Zonder enige kennis van zaken en vaktermen:

Geur: eerste reuk is zoetig, gebrande suiker en vanille. Bij beter ruiken dieper in het glas verdwijnt dit en is de geur vooral fruitig. Ik moest denken aan vijgen en een beetje sigaren/ceder
Smaak: pittig, peper, agressief, tikje zurig
Nasmaak: kruidig, laulier, kaneel, anijs. Bleef lang hangen.

Ik vind hem erg lekker, en vooral anders van wat ik tot nu toe heb geproefd. Er zit een erg specifieke smaak aan, wellicht doordat het een single estate cognac is ipv een afgemixte blend. Ik betrapte me er op dat ik erg lang bleef ruiken voor ik een slok nam. De geur bleef veranderen met de tijd en ontdekte steeds andere dingen. De eerste slok was even 'schrikken' door de assertiviteit van de smaak, maar erg lekker.
Voor mij geen onderuit-op-de-bank-bij-de-tv cognac maar eentje waar je voor gaat zitten.

Overigens is de 1985 nog wel redelijk verkrijgbaar bij Gall&Gall's, dus misschien nog een strooptochtje ondernemen? Frapin zelf heeft hem niet meer, wel de 1986, die waarschijnlijk ook niet verkeerd is.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Frapin - Château de Fontpinot XO

Bericht door Hans »

Blamm schreef:Ik ben er niet 100% zeker van dat het om dezelfde cognac gaat, maar vermoed van wel. Zeker aangezien de XO in eenzelfde fles en koker was verpakt.
Deze Fontpinot is uitsluitend van druiven van oogst 1985 gemaakt, waar de "gewone" Fontpinot een blend van meerdere jaartallen is. Hoewel beiden van dezelfde wijngaarden komen, door dezelfde mensen gedistilleerd en in dezelfde kelders hebben gelegen, kun je soms verrassende verschillen proeven over de verschillende oogstjaren.
Blamm schreef:Zojuist heb ik hem open gemaakt en geproefd, en hoewel ik een vrij beperkt referentiekader heb, heb ik geprobeerd op te schrijven wat ik beleefde.
Zonder enige kennis van zaken en vaktermen:
Geur: eerste reuk is zoetig, gebrande suiker en vanille. Bij beter ruiken dieper in het glas verdwijnt dit en is de geur vooral fruitig. Ik moest denken aan vijgen en een beetje sigaren/ceder
Smaak: pittig, peper, agressief, tikje zurig
Nasmaak: kruidig, laulier, kaneel, anijs. Bleef lang hangen.
Dat "vrij beperkte referentiekader" heeft je blijkbaar niet in de weg gestaan om een uitgebreide en zeer volledige proefnotitie te maken. Naarmate je het vaker doet breidt het kader zich vanzelf uit ;)
Gaat steeds makkelijker. En ik blijf het iedereen aanraden: een prima manier om je kader uit te breiden is het bezoeken van proeverijen.
Smaken verschillen, twee mensen kunnen heel goed iets anders proeven aan dezelfde cognac. Toch doet je proefnotitie vermoeden, dat deze 1985 wel wat andere accenten heeft dan de gewone Fontpinot, hoewel het karakter herkenbaar is.
Blamm schreef:Ik vind hem erg lekker, en vooral anders van wat ik tot nu toe heb geproefd.
Het belangrijkste deel ;)
Blamm schreef:Er zit een erg specifieke smaak aan, wellicht doordat het een single estate cognac is ipv een afgemixte blend.
Precies hetgeen mij zo aanspreekt bij de bouilleurs de cru
Blamm schreef:Ik betrapte me er op dat ik erg lang bleef ruiken voor ik een slok nam. De geur bleef veranderen met de tijd en ontdekte steeds andere dingen. De eerste slok was even 'schrikken' door de assertiviteit van de smaak, maar erg lekker.
Voor mij geen onderuit-op-de-bank-bij-de-tv cognac maar eentje waar je voor gaat zitten.
Zeer herkenbaar. Er zijn prima cognacs waar je per avond een paar glaasjes van drinkt terwijl je met iets anders bezig bent en cognacs die er voor zorgen dat je even stopt met die andere bezigheden.
Die complexiteit en zich blijvend ontwikkelende geur en smaak is ook wat ik zoek en waardeer.

De 1985 is nog wel redelijk te verkrijgen bij Gall&Gall's, dus misschien nog eens een strooptochtje organiseren? Frapin zelf heeft hem niet meer. Wel de 1986, die waarschijnlijk ook niet verkeerd is.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Frapin”