Reinier Koops - Cognac kiezen op smaak

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Reinier Koops - Cognac kiezen op smaak

Bericht door Hans »

Reinier Koops: Cognac kiezen op smaak
Uitgave Het Spectrum
Eerste druk 2008
ISBN 9789027499004
Koops.jpg
Koops.jpg (15.77 KiB) 6203 keer bekeken
Voor mensen die wat meer van Cognac willen weten zonder er een studie van te maken is dit het ideale boek. De kleine 60 pagina’s met achtergrondinformatie bieden een goede basis.
Het grootste deel van het boek bestaat uit beschrijvingen van Koops’ bezoeken aan cognachuizen en zijn proefnotities. Hij heeft daarvoor 2 maanden in de cognacstreek gebivakkeerd.
Koops ziet zichzelf niet als kenner (“Ik zie mezelf als een liefhebber, die vele soorten cognac heeft geproefd. Ik acht mijzelf niet in staat om de geur of smaak van jasmijn te onderscheiden van viooltjes”) en onthoudt zich van een waardeoordeel om verschillende redenen: vooral omdat smaak persoonlijk is. Bovendien heeft het in zijn optiek geen zin een drie jaar oude cognac te vergelijken met een 30 jaar oude, een grande champagne met een fins bois, een assemblagecognac met een jaartalcognac.
Koops heeft zich in dit boekje beperkt tot in Nederland verkrijgbare cognacs.
Bij het proeven heeft hij de notities van de maitre de chai genegeerd, hij vertrouwt volledig op zijn eigen reuk en smaak.
Handig bij het proeven is de beschrijving van de BNIC smaakwijzer, waarin de smaken en geuren van cognac worden ingedeeld naar leeftijd in de categorieën fruit, hout, bloemen en kruiden.

Koops besluit dit stukje met een goed advies: “Als u denkt een bepaalde smaak te proeven, laat u dan niet van de wijs brengen door de beschrijving van de producent, een kenner, of een cognacgids. U proeft wat u proeft. Of zoals de plaatselijke vvv van Cognac in goed Frans stelt: ‘Use your senses’ “
IMG_1052.jpg
IMG_1052.jpg (14.31 KiB) 6201 keer bekeken
IMG_1055.jpg
IMG_1055.jpg (17.02 KiB) 6201 keer bekeken
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Reinier Koops - Cognac kiezen op smaak

Bericht door wouter »

Aardig boek, leuke informatie over veel producenten.

Helaas staat het boek vol met taalfouten zoals Bon Bois en Fin Bois (zonder S).

Moderatie edit: een aantal zinnen zijn verwijderd. Deze zinnen bevatte opvattingen van mensen die niet bij naam genoemd konden worden, aangezien dit geen sterke argumenten zijn, is besloten om deze zinnen te verwijderen. Excuses aan de auteur R.Koops.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Reinier Koops - Cognac kiezen op smaak

Bericht door Ton »

Ondanks de taal- en stijlfouten vind ik dit toch een zeer informatief boek. Ik zoek er regelmatig nog wat in op.

Moderatie edit: aantal zinnen zijn uit deze reactie verwijderd.
Reinier
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 19 jun 2011, 09:58

Re: Reinier Koops - Cognac kiezen op smaak

Bericht door Reinier »

Moderatie edit:
Dit bericht van Reinier is verwijderd. Meningsverschillen en discussies als deze kunnen het beste onderling opgelost. Dat is nu gelukkig gebeurd. Wat mij betreft terug naar het onderwerp en inhoud van dit boek.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Reinier Koops - Cognac kiezen op smaak

Bericht door Ton »

Reinier schreef:Wat mij betreft terug naar het onderwerp en inhoud van dit boek.
Terug naar de inhoud, zegt de schrijver zelf :!:
Hans heeft er al een en ander over gezegd, waar ik het geheel mee eens ben. Ik vind het een goed leesbaar en zeer informatief boek. Vooral hoofdstuk drie (over het maken van cognac) vond ik een erg duidelijk verhaal, waarin veel vragen, waar ik in andere populaire boeken maar een gedeeltelijk antwoord op vond, werden beantwoord.
Het is jammer dat Reinier geen waardeoordeel geeft over de cognacs die hij heeft geproefd, maar wel begrijpelijk: een waardeoordeel is altijd subjectief. Toch heeft menig cognacliefhebber behoefte aan adviezen. Voor veel mensen is een fles cognac een hele uitgave en het is dan prettig als je je een beetje kunt verlaten op het oordeel van een ander; ook al is die ander dan geen echte kenner, maar ‘slechts’ een liefhebber.
Maar als je de smaaknotities goed leest, hoor je hier en daar toch wel de voorkeur van de schrijver doorklinken ;)

Wat mij betreft een goed boek, een aanwinst voor de nederlandstalige cognac-liefhebber.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Reinier Koops - Cognac kiezen op smaak

Bericht door Hans »

Leuk dat de schrijver zich gemeld heeft, al heb ik de discussie zelf gemist door een periode van wat minder fanatiek forum-bezoek. Mijn visie op het boekje is onveranderd sinds mijn eerste review ervan. Er is veel roddel en achterklap (ook) in de cognac wereld, dus informatie en meningen van anderen blijven gevaarlijk.
Ton schreef:Het is jammer dat Reinier geen waardeoordeel geeft over de cognacs die hij heeft geproefd, maar wel begrijpelijk: een waardeoordeel is altijd subjectief. Toch heeft menig cognacliefhebber behoefte aan adviezen. Voor veel mensen is een fles cognac een hele uitgave en het is dan prettig als je je een beetje kunt verlaten op het oordeel van een ander; ook al is die ander dan geen echte kenner, maar ‘slechts’ een liefhebber. Maar als je de smaaknotities goed leest, hoor je hier en daar toch wel de voorkeur van de schrijver doorklinken ;)
Geheel mee eens, Ton. Ik vind het subjectieve geen nadeel. Smaken verschillen nu eenmaal ook onder kenners. Om die reden geeft Reinier Koops de zijne niet, ik had zijn meningen graag gelezen. Ik gebruik graag de meningen van de schrijvers wiens smaak in de buurt komt van de mijne als leidraad voor aankopen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Viking187
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 04 jul 2011, 10:10

Re: Reinier Koops - Cognac kiezen op smaak

Bericht door Viking187 »

Heb dit boek net zo goed als gelezen, heel intressant met nuttige tips en uitleg en geschiedenis..
Alsook deze man vertelt hoe hij het ervaart en dat apprecier ik vooral, en idd smaken,geuren&soorten zijn voor ieder verschillend
Allesinds dit is men 1st cognacboek dat ik las en ben al een heel stukje wijzer geworde erdoor
Zeker en vast een aanrader volgens mij en er worden heel veel Cognac merken besproken
De moeite waard te lezen
Grtz Don Henny
Mijn Cognac-Collectie

***HENNESSY***
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Reinier Koops - Cognac kiezen op smaak

Bericht door wouter »

Viking187 schreef:Zeker en vast een aanrader volgens mij en er worden heel veel Cognac merken besproken
De moeite waard te lezen
Goed om te horen! :D

Kreeg vandaag het boek: Cognac van Axel and Bibiana Behrendt (1997) binnen, hetgeen mij direct opviel is de gelijkenis met de kaft en het lettertype van het boek van Koops (2008)... Best vreemd eigenlijk...
Cognac Reinier Koops en Axel and Bibiana Behrendt.jpg
Cognac Reinier Koops en Axel and Bibiana Behrendt.jpg (37.65 KiB) 5897 keer bekeken
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Viking187
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 04 jul 2011, 10:10

Re: Reinier Koops - Cognac kiezen op smaak

Bericht door Viking187 »

@ Wouter,
Heb je die 2 boeken al eens kunnen vergelijken & Verschillen deze van inhoud e.d
alsook hoeveel is de prijs voor die van 97? Die van Reinier heb ik 10euro betaald
grtz Don Henny
Mijn Cognac-Collectie

***HENNESSY***
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Reinier Koops - Cognac kiezen op smaak

Bericht door Hans »

Viking187 schreef:@ Wouter,
Heb je die 2 boeken al eens kunnen vergelijken & Verschillen deze van inhoud e.d
alsook hoeveel is de prijs voor die van 97? Die van Reinier heb ik 10euro betaald
grtz Don Henny
Aangezien Wouter even met huis en aanverwante zaken druk is, ben ik zo vrij je vraag te beantwoorden. Behalve de overeenkomst in kaft hebben de beide boeken niet veel gemeenschappelijk. Het boek van Axel en Bibiana Behrendt is uitgebreider, beschrijft meer soorten maar is ook minder actueel. Voor mij geen nadeel. Ik vind beide boeken aan te raden. Mijn kijk op Koops staat hierboven, aan de recensie van Ton heb ik niets toe te voegen. Geen van beiden is nog leverbaar, dus over de prijs valt weinig te zeggen, daarvoor zul je op zoek moeten naar een tweedehands exemplaar.

Heb nog even gekeken of de kaft misschien van dezelfde fotograaf/ontwerper afkomt, maar dat is niet zo.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Boeken over Cognac”