Nouet - Eau-de-vie, le guide

Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Nouet - Eau-de-vie, le guide

Bericht door Ton »

Vandaag kreeg ik het boek van Martine Nouet binnen: “Eau-de-vie, Le guide.”
Ik kwam het ergens goedkoop tegen en omdat er ook beschrijvingen van verschillende cognacs in staan heb ik het aangeschaft ook al is slechts een bescheiden gedeelte van dit boek aan cognac gewijd.
Een leuke bijzonderheid is dat het boek gesigneerd is door de schrijfster met een kleine tekst voor een zekere Jeannette Coeur-Joly.

Titel: Eau-de-vie, Le guide.
Auteur : Nouet, Martine
Uitgever : Éditions Hermé, 1998
Aantal pagina’s : 225
ISBN : 2 86665 260 6
ISBN-13: 978-2866652609
nouet.gif
nouet.gif (55.54 KiB) 1379 keer bekeken
De eerste twintig pagina’s gaan over eau-de-vie in het algemeen, vervolgens zo’n dertig pagina’s over cognac en de rest gaat over allerlei andere eaux-de-vie: marc, grappa, calvados, rum, likeuren etc.
Van elke soort eau-de-vie wordt een selectie besproken. Het is overigens niet duidelijk op welke grond de selectie is gemaakt. Wat cognac betreft worden de volgende flessen besproken: Brillet, Seltz; AE Dor, Vieille Réserve n°. 7; Camus, extraordinaire; Delamain, Très vénérable; Delamain, Millésime 1968; Hennessy, XO; Hennessy, Paradis; Thomas Hine et Cie, Antique; L & L, Borderies (van de serie Les Crus du Cognac); Leopold Gourmel, Le P’tit Gourmel; Leopold Gourmel, L’Âge des Fleurs; Louis Royer Distilleries, Les Magnolias Grande Champagne; Paul Giraud, vieille Réserve; Peyrot, Héritage; Ragnaud-Sabourin – Fontvieille, Alliance n° 35; Rémy Martin, VSOP; Rémy Martin, XO Special.

Bij elke fles geeft ze een kleur-, geur- en smaakbeschrijving en tevens een kwalificatie van 1 t/m 5 ‘glaasjes’. De AE Dor n°. 7 en de Delamain 1968 krijgen 5 glaasjes. Tevens geeft ze een prijsindicatie van 1 t/m 5 sterren.

Voor een door de wol geverfde cognacliefhebber voegt dit boekje weinig toe.
Voor wie is dit boek dan wel interessant? Voor beginnende liefhebbers van eau-de-vie in het algemeen die snel wat namen van goede merken tot zijn beschikking wil hebben om niet helemaal in het duister te tasten. Ook bij de andere eaux-de-vie worden een aantal markante en zeker niet de meest voor de hand liggende merken besproken.
Plaats reactie

Terug naar “Boeken over Cognac”