Ordonneau

Plaats reactie
ErikdeLeest
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 10:19

Ordonneau

Bericht door ErikdeLeest »

Afgelopen April (2017) zijn Harold en ik op 'inkoopreis' voor de Cognactheek geweest. Eén van de huizen die we leerden kennen op de Cognac-Expo, was die van Ordonneau (Borderies). Antoine heeft ons een rondleiding gegeven en je kunt wel merken dat hier een nieuwe generatie aan het werk is. Het distillatieproces is te volgen door hem en zijn broer via de I-phone! Grappig als je weet dat je maar 2 deuren doorhoeft om vanuit de woonkamer in de ruimte te komen waar de ketel staat!

Normaal maken ze maar 2 cognacs en enkele pineaus: de VSOP en de Très Vieille Réserve. Soms ook de EXTRA maar ze weten zelf niet of en wanneer deze wordt gemaakt.

We hadden dus de 2 'gangbare' flessen besteld voor in de winkel maar nog voor deze aangekomen waren, kregen we een berichtje van Antoine dat ze toch een beperkte oplage van de EXTRA beschikbaar hadden. Alle 3 staan dus nu klaar en ook 4 pineau's (rood/wit, >2 jaar en 2x vieux)

VSOP: bevat cognacs tussen 10 en 25 jaar oud. Qua kleur iets donkerder dan de EXTRA en de très vieille réserve. Koperachtig.
Geuren die opvallen zijn sinaasappel, iets leer, tabak en honing
Smaak: Krachtige binnenkomer, kruidig, daarna hints van vanille en bloemen.
Afdronk: behoorlijk lang en intens.

Extra: over de leeftijden doet Antoine enigszins vaag. Ouder dan de VSOP maar jonger dan de très vieille réserve.
De eerste indruk bij het ruiken is die van rondheid. Complex en uitgebalanceerd. Neigt naar iets zoets met kruiden, cake en citrus.
Smaak: rond en perfect in balans. Rijp fruit en iets peper op de achtergrond. Prikkelend zonder scherp te zijn.
Afdronk: langer dan de VSOP en veel intenser. Als het niet op de fles zou staan, had ik niet kunnen vermoeden dat deze uit de Borderies komt! Topper!

Très vieille réserve. Deze cognac is ten minste 25 jaar oud.
Zodra de fles open gaat, komt een geur van chocolade me tegemoet. Uitnodigend! Na een kwartiertje gestaan te hebben, ontwikkelen zich nieuwe geuren. Leer en tabak komen ineens erbij. Ook appel. Hints van zomerfruit tenslotte.
Smaak: Krachtig. Gedroogde abrikozen, appel en ook iets van paddenstoelen. Flarden gember en een tikje noot-achtige smaken. Complex.
Afdronk: de smaken blijven lang hangen en ontwikkelen zich nog steeds. Hout en brood blijven me bij.

In mijn beleving hebben deze cognacs een meer dan goede prijs-kwaliteitverhouding en ze maken inmiddels deel uit van de zakelijke èn privé-collectie!
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Ordonneau

Bericht door Ton »

Klinkt goed Eric.
Misschien moest ik binnenkort maar eens langskomen. Ik had laatst een Charbonneau VSOP uit de borderies waar ik zeer over te spreken was en waar je in Nederland bijna niet aan kunt komen. Als die Ordonneau's vergelijkbaar goed zijn ... :D
ErikdeLeest
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 10:19

Re: Ordonneau

Bericht door ErikdeLeest »

Je bent welkom Ton!
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Ordonneau

Bericht door Ton »

Helaas ben ik op 1 september verhinderd.
Plaats reactie

Terug naar “Ordonneau”