Verslag van de 17e forumproeverij op zaterdag 25 mei 2018

Alle in's en out's m.b.t. proeverijen en evenementen op Cognac-gebied!
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Verslag van de 17e forumproeverij op zaterdag 25 mei 2018

Bericht door Ton »

We moesten wel even rekenen, maar het klopt echt: alweer de 17e proeverij. De eerste was in 2010 en vervolgens zijn er ieder jaar twee georganiseerd. Altijd eentje in het voorjaar (mei-juni) en eentje in november. En al die jaren misschien één of twee keer een fles die 'op herhaling' kwam.
Ook deze keer was weer zeer succesvol: vanwege de locatie, vanwege de mensen en vanwege de verrassende cognacs.
Voor het eerst in Alexander z'n nieuwe zaak, recht tegenover zijn oude. Meer ruimte, meer licht, meer wijnen.
We waren met zijn elven deze keer, tien oudgedienden en één nieuw gezicht. En iedereen had een eigen fles ingebracht. Volgens mij is dat een primeur. Sommigen hadden zelfs twee flessen, wat wel eens vaker gebeurt, maar deze keer werd het te veel. Erg veel onbekende merken deze keer, wat natuurlijk altijd spannend is.
We begonnen met een 17 jaar oude witte pineau, merk Pierre Robert, om 'de mond te reinigen' zodat iedereen aan het begin van de proeverij ongeveer een gelijke start heeft. Een mooie zoete smaak met veel diepgang.
Dan de cognacs in volgorde van proeven:

1. Choloux, Grande Réserve, bons bois. Deze 10 jaar oude bons bois zul je waarschijnlijk niet gauw ergens tegenkomen. Het was een toevalstreffer dat de eigenaar op een marktje in het zuid-oosten van Charente op een markt stond en Jurriën het er zo koud had, dat hij daar meer van armoe een cognacje ging proeven. Een duidelijk pepertje in de smaak, mooie donkere smaak (laurier, drop).

2. Tanguidé, XO, petite champagne. Zeer onbekend merk van een kleine producent die vooral voor Rémy Martin produceert, maar af en toe ook een klein gedeelte zelf bottelt. Volgens de eigenaar 18-25 jaar oude cognac. Het aroma is mooi, maar bescheiden, de smaak in de mond is uitstekend, maar kort. Smaakimpressie: tropisch fruit, laurier, kauwgomballen.

3. Logis de la Mothe, grande champagne. Onbekende leeftijd. De fles komt uit een periode (1970s) dat VS, VSOP en XO bij bouilleurs de cru minder waren ingeburgerd. Wij schatten hem toch op een eerbiedwaardige leeftijd. Mooie ronde, zoete smaak. De frisheid leek een beetje verloren te zijn gegaan. Helaas is deze bouilleur de cru een jaar geleden gestopt.

4. Park borderies Mizunara. Ondanks slechts 4 jaar lagering toch een hele zachte borderies smaak die werd gekregen doordat hij op Japans eikenhout gelagerd is geweest. Heel bijzonder. Door het Japanse hout heeft hij een hele eigen smaak gekregen; associatie met thee. Deze cognac vindt naar verluid veel aftrek in Japan.

5. Delamain, single vineyard Ségonzac, grande champagne. 25 Jaar oud, een 'complete' cognac zoals iemand zei. Mooi aroma, complexe smaak. Vlierbessen, pruim, toffee werden herkend. Deze cognac werd oorspronkelijk speciaal voor de Noorse markt gemaakt, maar is in kleine oplage nu ook elders verkrijgbaar.

6. Bache-Gabrielsen, 1992, fins bois. 22 jaar oude cognac. Behoorlijk indrukwekkende fins bois cognac. Ik ben vergeten verdere aantekeningen te maken, misschien kan iemand aanvullen. Ik weet alleen nog dat hij erg lekker was.

7. Through the Grapevine van Fillioux, gebotteld door La Maison de Whisky; cask 75. In principe is dit een vintage cognac uit 1975. Niet zoet, tropisch fruit. Prachtige cognac.

8. Serplet XO, grande champagne. Zeer 'authentieke cognac'. Deze 30-35 jaar oude cognac had een smaakprofiel wat je bij deze leeftijd mag verwachten. Leer en rancio herkende ik. Jammer genoeg is deze producent te oud om nog langer door te kunnen gaan en heeft hij ook geen opvolger.

9. De Montleau, Impérial Hors d'Age, grande champagne. Mooie gebalanceerde oude cognac. Het huis stond in de 19e en begin 20e eeuw goed aangeschreven, maar heeft daarna een stop gekend van meer dan 70 jaar. In 2013 opnieuw gestart.

10. Marcel Dubreuil, Très Vieille grande champagne. Deze 35-40 jaar oude cognac werd in 1995 gebotteld. Ik heb alleen 'velpon' genoteerd. Graag aanvullingen. Ook weer een zeer mooie complexe cognac. Ook hier weer een merk dat mogelijk niet zal worden voortgezet. Jean Dubreuil (zoon van Marcel) is overleden en de erfenis is nog lang niet afgewikkeld.

11. Sans nom, fins bois. Een zestig jaar oude fins bois die door Roland persoonlijk is gebotteld. We hebben hem daarom maar 'Chateau Roland' genoemd. Dit was toch wel de ster van de avond. De naam van de producent wordt voorlopig nog niet prijsgegeven. Jammer natuurlijk, maar wel goed te billijken.

Zoals altijd heeft elke deelnemer zijn drie favorieten genoemd en deze kregen vijf, drie en één punt respectievelijk. Dat was deze keer geen gemakkelijke opgaaf. Voor mij persoonlijk was nummer één wel duidelijk, maar mijn nummers 2 en 3 hadden net zo goed twee andere cognacs kunnen zijn. Het was close. Maar toch, de uitkomst:
1e Chateau Roland
2e Fillioux
3e Delamain

Met dank aan iedereen voor zijn inbreng en speciale dank aan degenen die voor kaas, noten en brood (Roland en Jurriën) hebben gezorgd. Ja de Blauwe Achelse werd weer bijzonder gewaardeerd. En natuurlijk wederom dank aan Alexander voor het ter beschikking stellen van zijn zaak en zijn organisatorische inbreng.

Ik heb begrepen dat er nog foto's zijn gemaakt. Leuk als die er nog bij worden gezet!

Allemaal: tot de volgende proeverij in het najaar.
Laatst gewijzigd door Ton op ma 28 mei 2018, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
harryjose123
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 21 nov 2016, 21:24

Re: Verslag van de 17e forumproeverij op zaterdag 25 mei 2018

Bericht door harryjose123 »

Ton een mooi verslag van een zeer geslaagde proeverij met prachtige cognacs in de hele mooie wijnhandel van Alexander, persoonlijk een van de gezelligste proeverijen .
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Verslag van de 17e forumproeverij op zaterdag 25 mei 2018

Bericht door Ton »

Alvast twee foto's. Hopelijk volgen er nog een paar....
proeverij 2018-5 2.JPG
proeverij 2018-5 2.JPG (107.95 KiB) 3596 keer bekeken
proeverij 2018-5 .JPG
proeverij 2018-5 .JPG (95.66 KiB) 3596 keer bekeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Verslag van de 17e forumproeverij op zaterdag 25 mei 2018

Bericht door Roland »

Prachtige nieuwe locatie.
Ruim, licht.
Proficiat Alexander.

Inderdaad, de 17de proeverij. Er kwamen al 165 cognacs aan bod van 111 verschillende huizen.
Ook deze keer weer verschillende nieuwe cognachuizen.

11 cognacs... volgende proeverij zou ik terug naar 8 gaan.
Dan zijn we vroeger thuis. :-)

De Park Borderies Mizunara was niet mijn ding. Te jong.
Zou ik nooit kopen.
De Montleau staat wel op mijn aankooplijstje. Dit huis wil ik zeker bezoeken/leren kennen.

Delamain - Fillioux - Serplet lagen kort bij elkaar.
Er staat wel een klein foutje. Het was de XO van Serplet, niet de Hors d'Age.

De erfenis van Jean Dubreuil is volgens mij afgehandeld. De gehele cognacvoorraad werd verkocht.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Verslag van de 17e forumproeverij op zaterdag 25 mei 2018

Bericht door Ton »

Bedankt weer voor de aanvullingen en correcties. Ik pas het boven aan.
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Verslag van de 17e forumproeverij op zaterdag 25 mei 2018

Bericht door EelcoA »

Het verslag doet absoluut recht aan de avond. Supermooie line-up die wat mij betreft goed liet zien wat voor variëteit er binnen de (kwaliteits)cognacs bestaat. Voor mij zat er, ondanks het (wellicht net te) grote aanbod, geen enkele misser tussen en was er echt voor elk wat wils. Met als persoonlijke verrassingen in smaak toch de Serplet en winnaar van de avond. Veel dank voor de moeite van het samenstellen en de opbouw in volgorde Ton (en de perfecte organisatie Alexander natuurlijk). Het was een genoegen om het enige nieuwe gezicht te zijn (en gelukkig totaal niet intimiderend met alle kenners aan tafel). Als het past in de agenda ben ik de vogende keer weer graat van de partij!
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Verslag van de 17e forumproeverij op zaterdag 25 mei 2018

Bericht door Roland »

Hier enkele foto's van Jurrien
34414321_424168764721562_6836345036121047040_n (1).jpg
34414321_424168764721562_6836345036121047040_n (1).jpg (108.47 KiB) 3504 keer bekeken
Proeverij.JPG
Proeverij.JPG (164.15 KiB) 3504 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Verslag van de 17e forumproeverij op zaterdag 25 mei 2018

Bericht door Jurrien »

Roland, bedankt voor het plaatsen van de foto’s.

Mijn vader en ik hebben beiden genoten van de heerlijke diverse cognacs. Daarnaast vonden wij het zeer geanimeerd. Time flies when you are having fun, dat bleek maar weer eens.

Verder dank aan een ieder, zonder organisatie en welwillende deelnemers wordt het niets!
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Verslag van de 17e forumproeverij op zaterdag 25 mei 2018

Bericht door JohanB »

En is die Fins Bois sans nom ook ergens te verkrijgen?? ;)
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
harryjose123
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 21 nov 2016, 21:24

Re: Verslag van de 17e forumproeverij op zaterdag 25 mei 2018

Bericht door harryjose123 »

voor de fins bois zou je roland moeten contacten.
Plaats reactie

Terug naar “Proeverijen & Cognac-dates”