Prachtige proeverij bij Gert en Linda in Hoboken

Alle in's en out's m.b.t. proeverijen en evenementen op Cognac-gebied!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Prachtige proeverij bij Gert en Linda in Hoboken

Bericht door Ton »

Zondag was de proeverij bij Gert, thuis op zijn woonadres in Hoboken bij Antwerpen. Ik ben de dag tevoren al in Antwerpen aangekomen zodat ik zeker op tijd kan zijn voor de proeverij en heb er ook een uitje van gemaakt. ’s Avonds onder andere heerlijk gegeten in de Fiskebar in Antwerpen Zuid, een echte aanrader.
De volgende dag wat tijd doorgebracht in Aquatopia waar ik helaas de tijd vergeet. Als vervolgens de tram die ik moet nemen naar waar mijn auto geparkeerd staat ook nog eens oponthoud krijgt door een geparkeerde auto op de rails en ik vervolgens meer tijd nodig heb om in Hoboken te geraken, verschijn ik een half uur te laat op de proeverij. Nogmaals sorry Gert.
Ze zijn gelukkig al een beetje begonnen zonder mij en hebben al een Pineau geproefd en zijn aan het eerste glas cognac - Fradon VSOP. Tussen het proeven van de verschillende cognacs vertelt Gert met behulp van een dia-presentatie en diverse korte, leuke filmpjes aan de deelnemers wat cognac nu eigenlijk is en hoe het gemaakt wordt.
Dus steeds een stukje presentatie en dan weer een cognac proeven. Leuke afwisseling. Om tussen de cognacs door de smaak een beetje te kunnen neutraliseren waren er kazen, nootjes en stokbrood, prima verzorgd. De Comté en Manchego waren perfect. Er was ook een blauwschimmelkaas, die het er goed bij deed, ik weet alleen niet welke het was (Linda?). We waren met een klein gezelschap, maar het verliep geanimeerd, zeker door de vele interessante vragen van de deelnemers. Daardoor had Gert wat moeite zijn presentatie op tijd af te krijgen, maar dat is natuurlijk alleen maar een goed teken.
Hieronder de cognacs die we geproefd hebben met de beschrijving zoals Gert die gaf, hier en daar aangevuld met een persoonlijke noot en een cijfer.

1. Fradon, VSOP, Petite champagne (circa 30 euro).
Goed gebalanceerd van smaak met vanille en witte bloemen. Rijke, volle en kruidige smaak in de mond.
Ik vond hem notig van smaak, maar vooral te scherp (6)

2. Geffard Vieille Réserve, grande champagne, ugni blanc met een beetje colombard, (circa 54 euro).
bloemen, jasmijn, kaneel, vanille en specerijen. Er is een explosie van smaken en bloemen geuren, honing, kaneel, amandelen, karamel en rancio.
Vooral na de 10 jaar oude Fradon was deze vieille réserve erg mooi: fruitig, peperig en kruidig, met herkenbare vanillesmaak (7).

3. Audry Napoléon, Fine champagne, (ca 60 euro)
Deze buitengewoon mooie Napoleon heeft een bouquet met een zachte frisheid van vanille en caramel. Het smaakpalet heeft een duidelijke hint van noten en geconfijte vruchten en heeft een mooie balans tussen het karakter van een jonge Cognac en de fluwelen zachtheid van een ‘belegen’ Cognac…
Ik: prachtige cognac. Zal ik deze kopen? Ik heb natuurlijk thuis ook nog een Audry Mémorial staan….(8).

4. Goyon XO, Petite champagne (ca 50 euro)
Aangenaam en intens, kruidig, nootmuskaat, hout en rancio, het bewijs van een lange rijping in eikenhouten vaten. Hij is vol van smaak, rond, gedomineerd door aroma's van gedroogd fruit en hout.
Ik: misschien net wat minder dan de Audry Napoléon, maar wel goedkoper. Ik denk dat ik me hiermee heel goed op door-de-weekse avonden zal kunnen ‘behelpen’ en besluit hiervan een fles mee te nemen. (7,5)

5. Thorin Millisimé, grande champagne 1996 folle blanche (ca 80 euro)
De karakteristieke geranium geur. Licht houtig, beetje jong hout. kruidige middellange nasmaak
Ik: met wat moeite proef ik inderdaad geranium (ik heb er wel op geoefend door thuis een paar maal wat geranium bladeren fijn te wrijven en te ruiken). Zeker een lekkere cognac, maar aan de prijs voor mijn gevoel. Maar da’s persoonlijk. Eén van de deelnemers vond deze gedeeld beste van de proeverij (gedeeld met de Logis de Montifaud). (7)

6. Grateaud XO, borderies, ugni blanc met een beetje colombard er bij (circa 68 voor 50cc).
bloemen domineren hier zeer sterk. Jasmijn, iris, narcis, maar vooral een veelheid aan geuren, een gevarieerd bloemenboeket.Later ook een hint van gesuikerde sinaasappel en banaan. De smaak: licht en fris maar ook zeer krachtig (43%). Lijkt in het begin wat weinig complex, maar dat neemt duidelijk toe. Rancio, peren en abrikoos in de smaak, later ook een randje van zwarte peper. De nasmaak: is lang, zelfs na 30 minuten. Gun jezelf tijd en zelfs na een half uur kan je nieuwe geuren ontdekken in je glas. Van bloemig wordt hij langzaam kruidig met een pepertje.
Ik vind hem zeer goed en overweeg hem te kopen. Maar 67,95 voor een halve fles vind ik wat duur. Later lees ik op de site dat hij maar 47,95 is voor 50 cc. Ik moet nog even navragen bij Gert hoe het nu zit… (7,5)

7. Logis de Montifaud XO, Grande champagne, 37 jaar oud (rond 68 euro).
Geen smaakbeschrijving van Gert.
Er is niet zo veel bekend over de Logis de Montifaud, een merk waar je niet heel makkelijk aan kan komen. Ik heb ook geen smaakbeschrijving kunnen vinden.
Tot nu toe zeker de lekkerste van de proeverij. Voor 68 euro ook heel betaalbaar. Deze ga ik ook meenemen.
Beschrijving à la Stefan: heel lekker! (9)

8. Maxime Trijol Grande champagne 1990. (prijs? 76 of 110? Navragen)
Gert: Delicate bloemige geur zoals jasmijn , lichte tinten van port wijn en verse noten .
Licht kruidig : curry en saffraan. Aangename hints van vanille. Gekonfijte vruchten: sinaasappel, abrikoos
Heel goed! Ik begin een beetje te twijfelen: de Logis de Montifaud of toch deze meenemen?
Nog eens de LdM proeven, nee da’s duidelijk: de LdM wordt het. Daar word ik blij van. (8,5)

9. Estève Très Vieux cognac de la Propriété, Petite champagne, (ca. 99 euro).
Gert : delicate aroma's van roos en iris, een boeket van exotisch fruit (lychee, mango) en tonen van leer en crème brûlee. Een lange afdronk van donkere chocolade en gekonfijte sinaasappel.
Mooie petite champagne, heeft al vele prijzen gewonnen. Zou ik best hebben kunnen kopen, ware het niet dat ik deze thuis al heb staan (8).

10. Park XO Extra, grande champagne (bijna 150 euro).
uniek boeket met aroma's van kokosnoot, passievrucht en nootmuskaat met een perfect evenwicht.
De laatste is meteen de beste, weliswaar gedeeld met de Logis de Montifaud. Beide krijgen van mij een 9. Zal ik deze dan ook kopen? Wel meer dan dubbel zo duur. Dat moet ik nog maar even laten bezinken (9).

Tijdens het klaar maken van bestellingen van de gasten hebben we het nog even over de Park chai no 8, borderies en petite champagne. De borderies is niet een favoriet van Gert, maar die petite champagne kan er wel mee door en die is open. Dus mag ik proeven. Oei, die’s lekker! Wel 144,95 en wie mij kent weet dat ik nooit, nooit, nooit cognacs boven 100 euro koop (nou ja bijna nooit). Maar deze is misschien nog wel beter dan de XO Extra grande champagne en daar betaal je bovendien nog voor de kristallen fles.
Het is wel duidelijk: ik koop de Goyon XO, de Logis de Montifaud XO en de Park chai no.8 petite champagne.

Ik heb veel nieuwe cognacs kunnen proeven. Voor mij was het een perfecte selectie en een zeer gezellige middag.
Thuis heb ik al weer spijt dat ik de Grateaud en de Audry niet heb gekocht, maar ja, je kan het toch niet allemaal tegelijk opdrinken. Dan blijft er nog iets te wensen over!

O ja, wat vonden de andere deelnemers van de cognacs?
Deelnemer1: 1 Estève, 2 en 3 gedeeld Logis de Montifaud en Audry
Deelnemer2: 1 Estève, 2 Audry, 3 Goyon
Deelnemer3: 1 Trijol, 2 en 3 gedeeld Thorin en Logis de Montifaud, 4 Estève
Deelnemer4: 1 en 2 gedeeld Audry en Park, 3 en 4 gedeeld Trijol en Estève
Deelnemer5: 1 Logis de Montifaud, 2 Park, 3 Trijol, 4 Estève
Kortom: Estève, Logis de Montifaud en Audry deden het erg goed. De Park had niet zo goed gescoord, maar dat kwam vooral door de prijs.

Bedankt Gert en Linda. Op naar de volgende proeverij. Als ik juist ben geïnformeerd zullen er dan misschien ook weer nieuwe en interessante producenten bij zijn…
Laatst gewijzigd door Ton op ma 02 mar 2015, 17:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Prachtige proeverij bij Gert en Linda in Hoboken

Bericht door Roland »

Ton schreef: 2. Geffard Vieille Réserve, grande champagne, ugni blanc met een beetje colombard, (circa 54 euro).
bloemen, jasmijn, kaneel, vanille en specerijen. Er is een explosie van smaken en bloemen geuren, honing, kaneel, amandelen, karamel en rancio.
Vooral na de Fradon was deze ongeveer 10 jaar oude vieille réserve erg mooi: fruitig, peperig en kruidig, met herkenbare vanillesmaak (7).
Ik meen mij te herinneren (in een gesprek met de Geffard senior, vorig jaar juli) dat deze cognac 35 jaar oud is.
Hans, heb jij meer info ?

Mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Prachtige proeverij bij Gert en Linda in Hoboken

Bericht door Ton »

Roland schreef:
Ton schreef: 2. Geffard Vieille Réserve, grande champagne, ugni blanc met een beetje colombard, (circa 54 euro).
bloemen, jasmijn, kaneel, vanille en specerijen. Er is een explosie van smaken en bloemen geuren, honing, kaneel, amandelen, karamel en rancio.
Vooral na de Fradon was deze ongeveer 10 jaar oude vieille réserve erg mooi: fruitig, peperig en kruidig, met herkenbare vanillesmaak (7).
Ik meen mij te herinneren (in een gesprek met de Geffard senior, vorig jaar juli) dat deze cognac 35 jaar oud is.
Hans, heb jij meer info ?

Mvg,
RolanD
Foutje van mij. Hier moet staan: vooral na de 10 jaar oude Fradon was deze vieille réserve erg mooi.
De Geffard was volgens de beschrijving onder Merken en Soorten/Geffard: 25 jaar oud.
Ik pas in elk geval alvast mijn tekst hierboven aan.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Prachtige proeverij bij Gert en Linda in Hoboken

Bericht door Hans »

Mooie omschrijving van het gebeuren en mooie proefnotities Ton! Helaas konden Tim en ik niet aanwezig zijn deze keer. Ook mijn ervaring, dat de proeverijen van Linda en Gert uitstekend verzorgd zijn.
Ton schreef: Maar da’s persoonlijk.
Inderdaad. Dat blijft het, hoeveel cognacs je ook proeft. Als je jouw beschrijvingen van bijvoordeeld de Geffard Vieille Réserve, Audry Napoléon, Grateaud XO vergelijkt met die op het forum zijn de persoonlijke noten duidelijk. Dat maakt het in mijn beleving ook boeiend.
Ton schreef:7. Logis de Montifaud XO, Grande champagne, 37 jaar oud (rond 68 euro).
Geen smaakbeschrijving van Gert.
Er is niet zo veel bekend over de Logis de Montifaud, een merk waar je niet heel makkelijk aan kan komen. Ik heb ook geen smaakbeschrijving kunnen vinden.
Tot nu toe zeker de lekkerste van de proeverij. Voor 68 euro ook heel betaalbaar. Deze ga ik ook meenemen.
Beschrijving à la Stefan: heel lekker! (9)
Deze ga ik onthouden. Hun Napoléon vond ik al erg goed
Roland schreef:Ik meen mij te herinneren (in een gesprek met de Geffard senior, vorig jaar juli) dat deze cognac 35 jaar oud is.
Hans, heb jij meer info ?
Helaas Roland, volgens mijn info heeft deze cognac 25 gerijpt.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Prachtige proeverij bij Gert en Linda in Hoboken

Bericht door Roland »

Ton schreef:
Roland schreef:
Ton schreef: 2. Geffard Vieille Réserve, grande champagne, ugni blanc met een beetje colombard, (circa 54 euro).
bloemen, jasmijn, kaneel, vanille en specerijen. Er is een explosie van smaken en bloemen geuren, honing, kaneel, amandelen, karamel en rancio.
Vooral na de Fradon was deze ongeveer 10 jaar oude vieille réserve erg mooi: fruitig, peperig en kruidig, met herkenbare vanillesmaak (7).
Ik meen mij te herinneren (in een gesprek met de Geffard senior, vorig jaar juli) dat deze cognac 35 jaar oud is.
Hans, heb jij meer info ?

Mvg,
RolanD
Foutje van mij. Hier moet staan: vooral na de 10 jaar oude Fradon was deze vieille réserve erg mooi.
De Geffard was volgens de beschrijving onder Merken en Soorten/Geffard: 25 jaar oud.
Ik pas in elk geval alvast mijn tekst hierboven aan.
Niet dat ik twijfel aan mijn geheugen :lol:
toch maar even opgezocht bij Koops, pagina 152 : 34 jaar.

Eigenlijk vergelijkbaar met de XO van Logis de Montifaud.
Logis de Montifaud : XO : 37 jaar, € 67,95
Henri Geffard : Vieille Réserve : 34 jaar, € 53,95

Als ik het juist begrijp, vond je de XO van Logis de Montifaud "iets" beter dan de Vieille Réserve van Henri Geffard.

Mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Prachtige proeverij bij Gert en Linda in Hoboken

Bericht door Roland »

Ton schreef: 6. Grateaud XO, borderies, ugni blanc met een beetje colombard er bij (circa 68 voor 50cc).
bloemen domineren hier zeer sterk. Jasmijn, iris, narcis, maar vooral een veelheid aan geuren, een gevarieerd bloemenboeket.Later ook een hint van gesuikerde sinaasappel en banaan. De smaak: licht en fris maar ook zeer krachtig (43%). Lijkt in het begin wat weinig complex, maar dat neemt duidelijk toe. Rancio, peren en abrikoos in de smaak, later ook een randje van zwarte peper. De nasmaak: is lang, zelfs na 30 minuten. Gun jezelf tijd en zelfs na een half uur kan je nieuwe geuren ontdekken in je glas. Van bloemig wordt hij langzaam kruidig met een pepertje.
Ik vind hem zeer goed en overweeg hem te kopen. Maar 67,95 voor een halve fles vind ik wat duur. Later lees ik op de site dat hij maar 47,95 is voor 50 cc. Ik moet nog even navragen bij Gert hoe het nu zit… (7,5)
Het is inderdaad € 47,95 voor 50 cl.
Als ik het juist heb, is de 70 cl niet beschikbaar bij cognacshop.be
Wel bij Cognacnet.eu. € 62,95.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Prachtige proeverij bij Gert en Linda in Hoboken

Bericht door Hans »

Roland schreef:Niet dat ik twijfel aan mijn geheugen :lol:
toch maar even opgezocht bij Koops, pagina 152 : 34 jaar.
Zou best kunnen kloppen. Kan mijn bronnen van destijds niet meer checken. La cognatheque voert Geffard niet meer en de Cognatheek bestaat niet meer.
Gert vermeldt geen leeftijd op zijn site. Mogelijk kan hij uitsluitsel geven.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Prachtige proeverij bij Gert en Linda in Hoboken

Bericht door Roland »

Hans schreef: Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P.H. Malmsten (noors hoogleraar geneeskunde)
:lol:
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Prachtige proeverij bij Gert en Linda in Hoboken

Bericht door Ton »

Ik ben maar eens begonnen met de Goyon XO. Hij is lekker, goede houtsmaak, vol en kruidig. Voor 50 euro een prima koop.

[moderatoredit] Deze post gekopieerd naar nieuw aangemaakte merkenforum Goyon
Gebruikersavatar
Cognacshop
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 22:15
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Prachtige proeverij bij Gert en Linda in Hoboken

Bericht door Cognacshop »

Ton,

Ik vond het ook een zeer geslaagde proeverij !!

Bedankt voor de uiteenzetting, ik kan me ook volledig vinden met de top 3, alhoewel ik de Park Extra ook héél lekker vind, ook al is hij wat "duurder".
Linda heeft de Roquefort gehaald bij de kaashandel,ik zal nazien welk merk het is.

De XO Grateaud is 47,95 euro voor 50cl, ik heb er terug mijn presentatie bijgenomen en ook daar stond de prijs van 47,95 euro.
De Goyon XO is zeker prijs/kwaliteit een lekkere cognac. Geniet ervan Ton !!
Ik vraag de leeftijd na bij Geffard en hou jullie op de hoogte. Alhoewel ikzelf niet zo gefocust ben op de leeftijd van een cognac, bij mij primeert de smaak,de smaak en de smaak ;) !

Ik ga me nu een glaasje Park Extra inschenken en genieten :P

Gert
Plaats reactie

Terug naar “Proeverijen & Cognac-dates”