8e forumproeverij: gezellig als vanouds

Alle in's en out's m.b.t. proeverijen en evenementen op Cognac-gebied!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

8e forumproeverij: gezellig als vanouds

Bericht door Hans »

De al weer 8e forumproeverij ligt weer achter ons.

Naast het grootste deel van de harde forum-kern ook wat nieuwe Belgische en Zeeuwse forumleden op deze proeverij, die zoals gewoonlijk plaatsvond in Amersfoort. Dit keer niet bij Wijnhuis Alexander zelf, maar bij Bar De Dissel, aan de overkant van de straat, in een apart zaaltje in een prachtige jaren 70 ambiance. Ik zou het niet erg vinden als dit ons nieuwe honk werd. De bitterballen in de derde neus van een cognac (toen de uitbater in een naastgelegen ruimte ging frituren) verhoogden de sfeer.

Zoals altijd in een uitstekende sfeer en met veel humor.

Een breed palet aan cognacs passeerde deze proeverij de revue, gecompleteerd met heerlijke kazen en brood uit België, chocolade uit Zwitserland en noten.

Geproefd werden:

Motard XO
Deze 20 jaar gerijpte cognac komt van een oud domein uit de Bons Bois en is samengesteld uit de oogsten van 1982, 1983 en 1989.
Vanille, noten en narcis in de neus. Kruidig, beetje branderig, niet lang. Helemaal niet verkeerd voor een Bons Bois.

Roullet et fils Hors d'Age
Een 16 jaar gerijpte Fins Bois. Bloemen, vooral jasmijn. Fris, rozijnen.

Logis de Montifaud - XO Extra 1968
Een mooie Grande Champagne van Christian Landreau. 43 jaar gerijpt. Velpon en viooltjes in de neus. Kruidig, complex, rancio, hout.

Philippe de Castaigne - Réserve Ancienne
Nog niet eerder op een proeverij, cognac van dit huis en nu meteen maar twee varianten. Meer info over dit label vind je hier. De Réserve Ancienne is een 25 jaar gerijpte Fins Bois. Bloemen en caramel in de neus. Mooie volle smaak.

Comandon XO
Het merk Comandon is al eens eerder op het forum langsgekomen. Is eigendom geweest van Denis-Mounié en Hine en sinds 2007 eigendom van de amerikaanse Frank Vigneron. Vooral voor de amerikaanse markt gemaakt.
De XO is een ongeveer 20 jaar gerijpte blend van Grande Champagne, Petite Champagne en Fins Bois.
Licht, vrouwelijk, vlak en kort waren de trefwoorden die vielen.

Château de Beaulon Napoleon
Château de Beaulon mag zich verheugen in een trouwe schare liefhebbers op het forum. De Napoleon is eerder beschreven. Mooie frisse neus, lijkt op een Petite Champagne, ontwikkelt zich mooi.

Estève Sélection Coup de Coeur
Van Estève ontbreken tot nu toe vreemd genoeg nog beschrijvingen op het forum, terwijl er voldoende liefhebbers van zijn onder de forumleden.
Deze 20 jaar gerijpte Petite Champagne heeft een prima prijs/kwaliteitverhouding met zijn € 55,-- Mooie volle geur met velpon, bloemen (jasmijn volgens de officiele beschrijving, maar de forumleden roken vooral viool) licht rancio, mooie houttonen, licht peperrandje.

Paul Beau - Hors d'Age
De Hors d’Age van Paul Beau is op het forum al eens beschreven, maar was nog niet eerder langsgekomen op een proeverij. Degelijke ongeveer 20-25 jaar oude Grande Champagne met een prima prijs/kwaliteitverhouding. Werd zeer enthousiast ontvangen, zeker gezien de prijs.

Meukow - XO Grande Champagne
Weinig over bekend, lastig aan te komen. Dominante velpon geur, beetje chemisch. Kandij, fruit. Beetje vlak, lijkt vrij jong. Kort voor een Grande Champagne. Een beetje het zelfde smaakpalet als de Comandon. Na verloop van tijd meer hout en groeit de geur en smaak.

Philippe de Castaigne - Extra Vieux
Al eens op het forum beschreven. De leeftijd van deze Grande Champagne 35 jaar.
Viooltjes en wederom velpon in de eerste neus. Mooie gebalanceerde en geprononceerde "ouderwetse" Grande Champagne. Rancio, hout, hazelnoot.

Ieder gaf vervolgens zijn rangorde aan, waarna Roland aan de hand van een gecompliceerde geheime Belgische formule de winnaar bepaalde. Dit procedé leverde het volgende resultaat:
1: Estève Sélection Coup de Coeur
2: Philippe de Castaigne - Extra Vieux
3: Logis de Montifaud - XO Extra 1968
4: Château de Beaulon Napoleon
5: Paul Beau - Hors d'Age
6: Philippe de Castaigne - Réserve Ancienne

Allen bedankt en vooral Alexander bedankt voor het regelen van het onderkomen. Bedank je Bert van Bar de Dissel nogmaals van ons?
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
ikpatje
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 16 jun 2013, 19:14
Locatie: (g)limburg - BE

Re: 8e forumproeverij: gezellig als vanouds

Bericht door ikpatje »

Mooie titel Hans ; 8e forumproeverij: gezellig als vanouds.
Zeg gerust , SUPER gezellig.
Leuke bende , leuke locatie , leuke cognacs maw wat kan een mens zich nog meer wensen.
plaagmodus aan , spijtig van die dreft cognac ,plaagmodus uit :)
Mijn Cognac-Collectie
Tips,advies,raad .... = steeds welkom , 2 weten meer als 1. Danks bij voorbaat.Patje.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: 8e forumproeverij: gezellig als vanouds

Bericht door Hans »

ikpatje schreef:plaagmodus aan , spijtig van die dreft cognac ,plaagmodus uit :)
Tja, daar ga je nooit uitkomen. De een houdt nu eenmaal meer van Dreft de ander meer van Omo ;)
(voor de niet-ingewijden: associaties op het woord "fris")
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Re: 8e forumproeverij: gezellig als vanouds

Bericht door zeesting »

over " als vanouds" kan ik niet meespreken, het was voor mij de eerste tasting
Ik vond het gewoon TOP ! 200% geslaagd, zeker in gezelschap van deze toffe bende fanatiekelingen...
Eindelijk eens de kans om toch wel 10 verschillende cognacs te sproeven, vergelijken en het belangrijkse , te horen van de anderen wat ze ervaren tijdens het ruiken en proeven. Wat me vooral opviel bij een 2 tal was de lijm (velpon), koper, hout frisse geur van bloemen... alleen de Dreft die Patrick beschreef :mrgreen: kon ik niet direct thuisbrengen...
Volgende keer mischien de Anselmus Napodinges eens meebrengen he Hans ;)
Zeer leerrijke ervaring en zeker herhaling vatbaar.

Welke datum is de volgende tasting ? :lol:
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: 8e forumproeverij: gezellig als vanouds

Bericht door Hans »

zeesting schreef:... deze toffe bende fanatiekelingen...
Dat is wel een goede omschrijving van de gewaardeerde forumleden. En dan ontbrak er nog een enkele noorderlijke cognac-hooligan.
zeesting schreef:Wat me vooral opviel bij een 2 tal was de lijm (velpon), koper, hout frisse geur van bloemen... alleen de Dreft die Patrick beschreef :mrgreen: kon ik niet direct thuisbrengen...
Dat gaat waarschijnlijk zo blijven. Mensen ruiken en proeven nu eenmaal verschillende zaken aan dezelfde cognac. Moraal: vooral je eigen koers varen.
zeesting schreef:Volgende keer mischien de Anselmus Napodinges eens meebrengen he Hans ;)
De Nadipons Anusmalus van Merlin zullen zeker niet misstaan ;)
zeesting schreef:Welke datum is de volgende tasting ? :lol:
Dat zal zo april-mei zijn naar verwachting. Heb al contact met Gert van de Cognacshop gehad, om een volgende keer data af te stemmen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: 8e forumproeverij: gezellig als vanouds

Bericht door Roland »

zeesting schreef: Welke datum is de volgende tasting ? :lol:
Als ik mij niet vergis hebben Wouter en Alexander vrijdag 16 mei 2014 als nieuwe datum geprikt.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: 8e forumproeverij: gezellig als vanouds

Bericht door Ton »

Hans schreef:Meukow - XO Grande Champagne
Weinig over bekend, lastig aan te komen.
Is dat zo? Ik zie hem toch met enige regelmaat staan bij slijters in Nederland. O.a. Barrique in Arnhem.
Verder wordt hij in de meeste boeken redelijk beschreven.
1862 Opgericht door broers Auguste-Christophe en Gustave Meukow met partner Lervoire. Latere partner was Bouraud.
eind 19e eeuw: Gustav Klaebisch neemt Meukow over.
1914 Franse staat neemt bedrijf over.
1918 Thomas D. Shepherd krijgt het bezit.
1979 Gekocht door CCG.

Brugerolle en Meukow zijn nu de twee grote merken van CCG.
CCG heet ook wel CDG (afkortingen van Compagnie Commerciale de Guyenne en Compagnie De Guyenne group)
Dit bedrijf is in 1969 opgericht door Michel Coste, hierin bijgestaan door Claude Brugerolle. Michel Coste is de vroegere directeur van Otard.
Nicholas Faith noemt overigens 1976 als jaar van oprichting van CCG. Ik denk dat hij het mis heeft.
CCG heeft in de loop der tijd veel merken opgekocht, o.a. Réau-Richard, Favraud, Foucauld, Rouyer Guillet, Robin en tientallen anderen.
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Re: 8e forumproeverij: gezellig als vanouds

Bericht door zeesting »

Hans schreef: Dat zal zo april-mei zijn naar verwachting. Heb al contact met Gert van de Cognacshop gehad, om een volgende keer data af te stemmen.
Vrijdag vertelde Gert me dat ie de volgende tasting toch graag zou meekomen...
Gert, als je meeleest, dan weet je me te wel ergens te vinden hier, ik hang hier altijd wel ergens op het forum rond ...
kunnen we mischien afspreken op eventueel samen te rijden of zo
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Re: 8e forumproeverij: gezellig als vanouds

Bericht door zeesting »

Roland schreef:
zeesting schreef: Welke datum is de volgende tasting ? :lol:
Als ik mij niet vergis hebben Wouter en Alexander vrijdag 16 mei 2014 als nieuwe datum geprikt.
oké, ga dat weekend al zeker vrij houden...
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: 8e forumproeverij: foto's

Bericht door Ton »

Hier enkele foto's om de herinnering levendig te houden.
Als iemand liever niet met zijn foto op de site wil, laat het even weten, dan verwijder ik hem.
Jeroen, Roland en Peter bereiden zich voor.
Jeroen, Roland en Peter bereiden zich voor.
IMG_1194.jpg (117.55 KiB) 4562 keer bekeken
Bijlagen
Marc en zijn vrouw (naam?), Patrick en Jeroen; setting: 70-er jaren stijl.
Marc en zijn vrouw (naam?), Patrick en Jeroen; setting: 70-er jaren stijl.
IMG_1195.jpg (99.36 KiB) 4563 keer bekeken
IMG_1196.jpg
IMG_1196.jpg (90.77 KiB) 4564 keer bekeken
Tim, Hans en Wouter in afwachting van wat komen gaat.
Tim, Hans en Wouter in afwachting van wat komen gaat.
IMG_1197.jpg (106.28 KiB) 4564 keer bekeken
Stefan probeert een stuk chocola: 99% puur.
Stefan probeert een stuk chocola: 99% puur.
IMG_1199.jpg (92.33 KiB) 4564 keer bekeken
Dat valt nog niet mee.
Dat valt nog niet mee.
IMG_1198.jpg (99.51 KiB) 4564 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ton op zo 01 dec 2013, 03:03, 6 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Proeverijen & Cognac-dates”