Aguardente (Portugese drank)

Alles buiten Cognac, dat het leven aangenaam maakt. Zoals Pineau des Charentes, sigaren, wijn,Whisky, koffie, horloges, auto's etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Aguardente (Portugese drank)

Bericht door wouter »

Hier in Portugal waar we momenteel van onze vakantie genieten is de plaatselijke bevolking gek op het drankje Aguardente, deze wordt hoofdzakelijk gemaakt volgens de Grappa methode middels het vergisten van druivenschillen en pitten. Dit wordt de Bacaceira methode genoemd.

Daarnaast schijnen er ook soorten verkrijgbaar te zijn die middels aardappels of granen gestookt worden.

Aguardente wordt puur of aangelengd met ijs/water gedronken en is verkrijgbaar in verschillende alcoholpercentages. Een blik in de supermarkt leert dat de range 35 tot 48% verkocht wordt... Naast pure Aguardente worden en ook veel drankjes verkocht met waarbij de Aguardente zorgt voor de alcohol en vruchten/smaakstoffen voor de smaak.

Aguardente uitgesproken als Aquadente is lokaal te verkrijgen vanaf 5 euro voor een hele fles. Een drie jaar gerijpte kost ongeveer 12 euro.

Dan nu misschien wel het interessantste, de geur en smaak, hier kan ik momenteel nog redelijk kort in zijn. Het ruikt en smaakt nogal naar spiritus... ;-(
Bijlagen
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg (191.4 KiB) 3853 keer bekeken
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Aguardente (Portugese drank)

Bericht door Ton »

Ik ben dit jaar ook in Portugal geweest en heb een mooie oude aguardente geproefd van een restaurant die zijn eigen druiven liet destilleren. Wel via de methode van dubbele destillatie. Hij vergeleek het met een Marc, eerder dan met een Grappa. Dat was een hele zachte ronde eau-de-vie. Maar ... de smaak was erg ééndimensionaal, weinig geur en geen lange nasmaak. Dus ik kreeg niet echt zin in meer :( Ik heb het bij deze ene gelaten, want het meeste spul is scherpe troep (heb ik mij laten vertellen).
Het kan natuurlijk wel een mooie ontdekkingsreis zijn, want veel mensen die wat druiven hebben, laten de schillen en pitten destilleren; wel allemaal illegaal. Je kan het niet zomaar bestellen, het gaat 'onder de tafel' :!: Het moet toch mogelijk zijn daar wat leuks tussen te ontdekken :idea:
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Aguardente (Portugese drank)

Bericht door Hans »

wouter schreef:Het ruikt en smaakt nogal naar spiritus... ;-(
Ton schreef:Dus ik kreeg niet echt zin in meer
Dank, Wouter en Ton. Ik leer veel van jullie. Over wat ik over kan slaan en zo..... :lol:
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Overige heerlijkheden!”