Bourbon

Alles buiten Cognac, dat het leven aangenaam maakt. Zoals Pineau des Charentes, sigaren, wijn,Whisky, koffie, horloges, auto's etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 76
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 10:02

Bourbon

Bericht door Michiel »

Naast cognac zijn er ook vele andere distillaten die de moeite waard zijn. Vandaar dat ik een aantal topics open onder overige heerlijkheden. Te beginnen bij bourbon (en straight rye whiskey), oftewel whiskey uit Amerika.
Ik heb gemerkt dat bourbon enorm fruitig kan zijn, maar op hele andere manier dan cognac. In Amerika zorgen de lange hete zomers ervoor dat veel alcohol verdampt en het verouderingsproces zeer snel gaat. 10 jaar in Amerika is 20-25 jaar in Frankrijk. Hierdoor ontstaat een zeer interresante prijs-kwaliteit verhouding, waardoor je al voor 25,- een topproduct kan kopen. Mijn favorieten zijn Four Roses Small batch en Wild Turkey 8. (De Woodford Reserve staat nog op mn verlanglijstje).
Ik ben benieuwd naar jullie mening over bourbon.
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way when you criticize them, you will be a mile away and you will have their shoes.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Bourbon

Bericht door wouter »

Hoewel Bourbon vaak wordt vergeleken met Schotse Whisky, moet je dat absoluut niet doen.

Het smaakt heel anders, inderdaad wat zoetiger/fruitiger en kan daardoor ook sneller door een doorgewinterde Cognacliefhebber geaccepteerd worden.

Ik heb gemengde gevoelens bij deze drank, als je Bourbon drinkt bij een gezellig avondje met vrienden is het heerlijk, maar als je het probeert te vergelijken met Scotch dan valt het mijninziens genadeloos door de mand, vooral de wat goedkopere Bourbon's met hun zoete mais-geur doen dat...

Maarja, zoals ik al zei; je moet het niet (willen) vergelijken met Scotch...

De Wild Turkey 8 ken ik niet, wel de Four Roses Small Batch, die smaakte mij bij een Four Roses evenement bijzonder goed!
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Rockbass
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 20:39

Re: Bourbon

Bericht door Rockbass »

Schotse, Ierse, Amerikaanse en Canadese whisky's zijn niet met elkaar te vergelijken. Zo veel soorten, zo veel smaken.

Dat bourbon wel in de smaak zou kunnen vallen van cognac-liefhebbers daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Bourbons zijn vaak iets zoetig, zacht, fruitig en kruidig. Zij kunnen ook meer neigen naar houttonen, houtskool of ronduit olie-achting zijn.

Ik vind Four Roses Small Batch een makkelijk drinkbare bourbon; zacht, iets zoet, fruitig en kruidig.

Ierse whisky is mij te zacht, niet echt mijn ding.

Canadees nog niet geprobeerd.

Schotse Single Malt toppers zijn voor mij Glen Grant Major Reserve, Aberlour 10 jaar en Tomatin 12 jaar. Schotse blend toppers Glen talloch Rare & Old en Chivas Regal 12 jaar.

Groet,
René
Plaats reactie

Terug naar “Overige heerlijkheden!”