Whi..ey vergelijken met Cognac !?

Alles buiten Cognac, dat het leven aangenaam maakt. Zoals Pineau des Charentes, sigaren, wijn,Whisky, koffie, horloges, auto's etc...
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Whi..ey vergelijken met Cognac !?

Bericht door JohanB »

Weet eigenlijk iemand waarom cognac zo goed als altijd op 40 % gebotteld wordt en zo weinig op vatsterkte? Bij whisky is het zo dat je met een paar druppels water dikwijls heel andere geuren en smaken waarneemt. Is dat dan niet zo bij cognac?
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Whi..ey vergelijken met Cognac !?

Bericht door JohanB »

Ton schreef:Om wat variatie tussen cognacs te ervaren:
probeer eens een bons bois, liefst natuurlijk een goede. Of een Folle Blanche.
Trijol heeft momenteel een aardige folle blanche.
Chateau de Beaulon heeft ook een mooie folle blanche van fins bois: de 7 ans of de 12 ans bijvoorbeeld.
Ook een borderies is weer geheel anders. Ik raad je de XO Borderies van Camus aan.
Bedankt voor de tips, weeral. Maar dit zal toch voor een volgende keer zijn.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Whi..ey vergelijken met Cognac !?

Bericht door Ton »

JohanB schreef:Weet eigenlijk iemand waarom cognac zo goed als altijd op 40 % gebotteld wordt en zo weinig op vatsterkte? Bij whisky is het zo dat je met een paar druppels water dikwijls heel andere geuren en smaken waarneemt. Is dat dan niet zo bij cognac?
Ik denk dat de meeste whiskies ook 40% zijn, de meeste reguliere whiskies dan. Maar inderdaad zijn er in whisky-land veel meer whiskies op vatsterkte. Bij cognac is dat eigenlijk pas recent een beetje op gang gekomen, naar het voorbeeld van whisky. Ook bij cognac geldt wel dat er met enkele druppels water van alles gebeurt. Persoonlijk heb ik het niet zo op vatsterkte cognacs, zeker niet als ze boven de 50% komen. Ze kunnen wel heel lekker zijn (zonder water), maar je moet er dan maar voorzichtig hele kleine slokjes van nemen en hij heeft dan wel een duidelijke bite. Mijn ervaring met zelf aanlengen is dat het nogal eens niet zo goed lukt: te weinig, te veel, of te slecht gemengd. Wanneer producenten het alcohol-percentage in cognac omlaag brengen, dan doen ze dat heel geleidelijk en ze geven de cognac daarna ruim de tijd om goed te mengen.
Maar als je zin en tijd hebt om een beetje te experimenteren, dan kun je natuurlijk met wat druppels water nog heel wat ontdekken :)
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Whi..ey vergelijken met Cognac !?

Bericht door JohanB »

Dat heb ik met die Bouju brut de fût 60 % gedaan, maar die veranderde niet bijzonder veel.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Overige heerlijkheden!”