Louise Hivert - XO

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Louise Hivert - XO

Bericht door Hans »

Een bijzondere vondst, dankzij Ulco van Drank.nl. Informatie over dit label is te vinden op de site van Ton.
Door Ton en mij is uitgebreid gespeurd naar de achtergrond van deze flessen. Levert niets op.
Mijn karaffen zijn 20-8-2012 gebotteld, blijkens een stickertje op de achterkant. Daarbij zijn oudere etiketten gebruikt, waarschijnlijk standaardetiketten. Uit informatie die Ulco van Godet heeft gekregen weten we, dat ze dit label van tijd tot tijd uitbrengen als er een vat van het een of ander overschiet. Deze productie houden ze normaal in de horeca, niet in de detailhandel. Dat is de reden waarom er zo weinig over te vinden is.
Over de inhoud en herkomst van deze flessen wilde Godet alleen maar kwijt, dat hij "kind of special" is.

Ulco komt tot de volgende proefnotitie:
Ulco schreef:Gezien de geur/smaak gok ik op (grotendeel) Grande Champagne. Plakt als kaarsvet aan het glas dus jong zal hij niet wezen. Hij deed me in ieder geval sterk denken aan bijvoorbeeld een Millesime van Frapin. Erg aangenaam, vooral de afdronk bevalt me heel goed.
Hivert-Pellevoisin.JPG
Hivert-Pellevoisin.JPG (28.47 KiB) 5418 keer bekeken
Voorafgaand aan de proeverij kwamen Tim en ik, met behulp van de aromakoffer van Arsan tot het volgende:

De kleur: Amber, mooie dikke tranen in het glas.

De geur: Eerste indruk: velpon. Fris, complex, ook gebalanceerd. Fruit, bloemen, kruiden, hout, allemaal aanwezig, zonder dat één domineert.
Later te onderscheiden: jasmijn en geranium, noten, pistache, sandelhout en mooie rancio-tonen.

De smaak: complex, vol èn gebalanceerd, wat vettig. Vrij direct een mooie rancio. Hout domineert in eerste instantie. Warm en zacht, gloeit aangenaam na in de mond. Vanille op de achtergrond. Smaak blijft zich ontwikkelen, wordt mooier naarmate de tijd vordert.

De na-smaak: Mooi lang en heel prettig

Leeftijd: Volgens Drank.nl gemiddeld 30 jaar oud. Wij schatten hem op zeker 40 jaar gerijpt, vanwege de complexiteit, de mate waarin hij blijft doorontwikkelen en ook de velpon-geur.

De herkomst: We zijn er vrij zeker van, dat dit grotendeels een Grande Champagne is, mogelijk met een kleiner deel Borderies. Vanwege de frisheid, complexiteit en de geraniumgeur mogelijk met een deel Folle Blanche.

De prijs: € 74,50 bij Drank.nl

De prijs/kwaliteit verhouding: Uitstekend! Voor het gemak gaan we er maar even van uit, dat dit een mooie oudere Grande Champagne is, met mogelijk wat Borderies. We snappen de referentie aan het smaakprofiel van de Multimillesimés van Frapin. Wij vinden deze beter dan de No 2, die we uitgebreid geproefd hebben en ook beter dan de No. 6, die we op de 12e forumproeverij hebben geproefd. En dan is hij ook nog een stuk goedkoper.

Op de 12e forumproeverij kwam deze cognac wat minder tot zijn recht, zoals wel vaker met cognacs, die in eerste instantie wat minder krachtig en uitgesproken zijn, maar tijd nodig hebben.

Het is een wel tijdje geleden, dat we een dergelijke cognac voor zo’n prijs vonden (en deze kregen we ook nog tegen sterk gereduceerd tarief voor de proeverij, waarvoor dank, Ulco!).
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Louise Hivert - XO

Bericht door Ton »

Als aanvulling:
ik heb begrepen dat de Louise Hivert XO weliswaar in twee varianten wordt aangeboden, namelijk één in een karaf en een andere in een standaard fles (cognacaise), maar dat niet in beiden dezelfde cognac zit. De karaf die Hans hierboven heeft beschreven is een kwaliteit beter dan de fles! Hij is dan ook wat duurder, maar dat is ie wel waard.
LH klein2.jpg
LH klein2.jpg (23.64 KiB) 5409 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Louise Hivert - XO

Bericht door Hans »

Ton schreef:Als aanvulling:
ik heb begrepen dat de Louise Hivert XO weliswaar in twee varianten wordt aangeboden, namelijk één in een karaf en een andere in een standaard fles (cognacaise), maar dat niet in beiden dezelfde cognac zit. De karaf die Hans hierboven heeft beschreven is een kwaliteit beter dan de fles! Hij is dan ook wat duurder, maar dat is ie wel waard.
Begrijpelijk om te denken dat het dezelfde cognac is, het zijn de zelfde etiketten. In de uitwisselingen van Ulco met Godet konden ze over beide cognacs nauwelijks informatie geven. Over de cognacaise-fles werd gezegd, dat hij "fairly common" is en over de karaf "kind of special", zoals ik hierboven al heb vermeld.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Hivert-Pellevoisin”