oude cognac van het huis godet frères ‘gastronome’

Zoek je een cognac of heb je er een in de aanbieding? Plaats hier gratis een berichtje.
Gesloten
sh1756
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 2
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 11:17

oude cognac van het huis godet frères ‘gastronome’

Bericht door sh1756 »

Ik ben in het bezit van een oude cognac van het huis godet frères ‘gastronome’ jaren 20. Het betreft een fles die bijna niet meer te vinden is. Het huis godet heeft in 2005 hiervan een 10-tal flessen gevonden naar aanleiding van de verhuis van de kelder. Het verhaal lees je hieronder.

Tegen een goede prijs wens ik deze fles wel te verkopen. Fles moet evenwel niet verkocht worden. Er kan vrijblijvend een bod gedaan worden per mail. Op aanvraag zal ik een foto doorsturen.

Pendant la Seconde Guerre mondiale, Jean Godet fit cacher ses flacons les plus précieux afin qu'ils échappent à la mise sous séquestre des Allemands. Mais le maître de chai, chargé de dissimuler le trésor, mourut avant la fin de la guerre et son secret disparut avec lui.
En 2005, Godet déménage des quais de la Rochelle et découvre des caisses scellées. Cette bouteille de cognac Gastronomie en est extraite. Elle date des années 1920 et témoigne de l'histoire de la maison. Le flacon est d'origine mais le cognac a été filtré et rebouché par Jean-Edouard Godet.
• Contenance : 70 cl
• Estimation : 2 700 euros
Eén van deze flessen werd op de exclusieve cognacveiling la part des anges in 2012 geveild voor 4 700 euro, en waren geschat op 2 700 euro (in door het huis gefilterde staat en met nieuwe kurk). Het exemplaar dat ik in bezit heb is in originele staat.

Hieronder kan je nog wat meer info vinden : resultaten van de veilingen van la part des anges kan je vinden op cognac.fr.

«Trésor de guerre» Godet 2 700 euros
«On a cherché une bouteille personnelle, qui transpire l'histoire de la maison pour la vente», résume Jean-Edouard Godet, à la tête des cognacs du même non, basés à La Rochelle depuis le XVIe siècle. Le «cognac gastronome» qu'il présente résume à lui seul un pan de l'histoire de France. «Durant la Seconde Guerre mondiale, quand les Allemands sont arrivés à La Rochelle, mon arrière-grand-père a fui dans le maquis. Le maître de chai, qui est resté dans la maison, a pris l'initiative d'enterrer des caisses de bouteilles pour ne pas qu'elles soient pillées en 1942. Il est mort pendant la guerre et on n'a jamais exactement su combien de bouteilles il avait cachées.» En 2005, lorsque la maison a quitté ses locaux historiques du centre-ville, une dizaine de bouteilles ont été retrouvées sous la terre du chai. «C'était émouvant! Aujourd'hui ce cognac a une valeur pour les collectionneurs, il a été distillé dans les années 20.»
Actualité Cherves-Richemont
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: oude cognac van het huis godet frères ‘gastronome’

Bericht door Roland »

Hoi,

Ik denk niet dat je op dit forum een koper vindt.
http://www.linternaute.com/homme/art-de ... eres.shtml

Je kan de prijzen van "La part des Anges", een avond waarop de cognachuizen een veiling houden voor een goed doel,
niet vergelijken met iets anders.

Mijns inziens heeft het huis Godet niet zo veel "verzamelaars".

Persoonlijk zou ik de fles eens aanbieden op catawiki.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: oude cognac van het huis godet frères ‘gastronome’

Bericht door Hans »

Roland schreef:Ik denk niet dat je op dit forum een koper vindt.
http://www.linternaute.com/homme/art-de ... eres.shtml

Je kan de prijzen van "La part des Anges", een avond waarop de cognachuizen een veiling houden voor een goed doel,
niet vergelijken met iets anders.

Mijns inziens heeft het huis Godet niet zo veel "verzamelaars".

Persoonlijk zou ik de fles eens aanbieden op catawiki.
Mee eens. Mooie fles trouwens! Bij dit soort flessen is het wat een gek er voor geeft en is de uitdaging de juiste gek te vinden. Hoewel zich onder de forumleden diverse gekken bevinden, zou ik er ook niet zo snel een voor deze fles weten.
Catawiki valt te overwegen, hoewel ik zelf wat minder tevreden ben over hun afhandeling, aan de hand van recente aanbiedingen.
En anders gewoon bewaren. Wordt in ieder geval niet minder waard. Succes!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
sh1756
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 2
Lid geworden op: do 25 feb 2016, 11:17

Re: oude cognac van het huis godet frères ‘gastronome’

Bericht door sh1756 »

Bedankt voor jullie reactie.

Ik zal de website gaan bekijken.

mvg
Gesloten

Terug naar “Vraag en aanbod”