Wenslijstje 2016

Zoek je een cognac of heb je er een in de aanbieding? Plaats hier gratis een berichtje.
JeroenPeek
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 21:20
Locatie: Middelburg

Re: Wenslijstje 2016

Bericht door JeroenPeek »

Persoonlijk vind ik vintages veel te duur.
Een Delamain 1970 gaat richting € 400, en dan heb je maar een cognac van 35 jaar oud.
Voor dat bedrag heb je de Delamain Réserve de la Famille.
Roland, je hebt gelijk. Daarom staan er nog een hoop vintages op mijn wensenlijst. Toch komt dan bij mij de vraag naar boven: wat maakt een vintage dan zo mogelijk bijzonder ? en van waar dan die prijs ? Moet de cognac producent er zo veel werk voor doen ? In hoeverre kan je een vergelijking trekken met de single malt. Daar is het heel gebruikelijk om een vintage uit te geven.
Verder is het voor mij zo dat je met een hobby erg ver gaat. Ver weg van enig rancio.....ratio.

Gr.Jeroen
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Wenslijstje 2016

Bericht door Roland »

JeroenPeek schreef:
Persoonlijk vind ik vintages veel te duur.
Een Delamain 1970 gaat richting € 400, en dan heb je maar een cognac van 35 jaar oud.
Voor dat bedrag heb je de Delamain Réserve de la Famille.
Roland, je hebt gelijk. Daarom staan er nog een hoop vintages op mijn wensenlijst. Toch komt dan bij mij de vraag naar boven: wat maakt een vintage dan zo mogelijk bijzonder ? en van waar dan die prijs ? Moet de cognac producent er zo veel werk voor doen ? In hoeverre kan je een vergelijking trekken met de single malt. Daar is het heel gebruikelijk om een vintage uit te geven.
Verder is het voor mij zo dat je met een hobby erg ver gaat. Ver weg van enig rancio.....ratio.

Gr.Jeroen
Volgens mij heeft de (hoge) prijs 2 oorzaken :
1. BNIC. Voor de controle, het verzegelen moet men betalen.
Iedere keer, dat je een vat wil "controleren" (1 keer per jaar ?) moet je aan het BNIC betalen om de zegel te "verbreken" en opnieuw te verzegelen.

2. Voor het cognachuis zijn vintages "zeldzamer", en er zal vraag voor zijn.
Een mooie gelegenheid om extra winst te nemen.

Lheraud - Hine - Delamain - Prunier - Park - A. De Fussigny... ze kennen de prijs.
Ga je op bezoek bij een kleine cognacboer, bijvoorbeeld Logis de Montifaud,
dan betaal je voor de XO Extra, een cognac uit uitsluitend 1968, € 100.

Het verschil ? Geen controle van het BNIC.

mvg,
RolanD
JeroenPeek
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 21:20
Locatie: Middelburg

Re: Wenslijstje 2016

Bericht door JeroenPeek »

Hallo allemaal,
RolanD

PS : ik kijk regelmatig naar de vermelde collecties van de forumleden.
Hieruit haal ik inspiratie
.

Zo gedaan hebbende kom je bijzondere dingen tegen maar dus ook vele voor mij nog onbekende merken. Bij Roland ben ik oa het cognac huis "Serplet" tegen. Al Googelend kwam ik de volgende site tegen:
http://www.maisongrandechampagne.com. Daar kom je wat bekende namen tegen maar ook een aantal onbekende. Voor onze Ton echter niet. Hij heeft bijna al die huizen beschreven (complimenten Ton). Om toch je maar aan het werk te zetten, heb ik er 4 kunnen ontdekken die je nog niet hebt beschreven: Cognac Serplet, du Chatelet, Dom.Pautier en de Sabourat.
Uit het verhaal op de site begrijp ik dat ze een boutique hebben opgericht zodat ze de bezoeker een aanspreekpunt kunne geven voor deze huizen in Segonzac. En dat er een van de eigenaren daar in de boutique staat. Als iemand me wil corrigeren, ga je gang, want mijn frans is niet al te best (meer). Misschien dat ik voor sommige nu niets nieuws vertel maar toch wel een leuk weetje. Misschien is er een van jullie al eens geweest ? Zo ja, is het de moeite waard om te bezoeken en ook daar te kopen ?

Gr.Jeroen
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Wenslijstje 2016

Bericht door Roland »

JeroenPeek schreef:Hallo allemaal,

Zo gedaan hebbende kom je bijzondere dingen tegen maar dus ook vele voor mij nog onbekende merken. Bij Roland ben ik oa het cognac huis "Serplet" tegen. Al Googelend kwam ik de volgende site tegen:
http://www.maisongrandechampagne.com. Daar kom je wat bekende namen tegen maar ook een aantal onbekende. Voor onze Ton echter niet. Hij heeft bijna al die huizen beschreven (complimenten Ton). Om toch je maar aan het werk te zetten, heb ik er 4 kunnen ontdekken die je nog niet hebt beschreven: Cognac Serplet, du Chatelet, Dom.Pautier en de Sabourat.
du Chatelet = Béatrice Petit
http://cognac-ton.nl/merken-en-producen ... -beatrice/

de Sabourat = Jean-Claude Saunier
http://cognac-ton.nl/merken-en-producen ... z/saunier/
JeroenPeek schreef:
Uit het verhaal op de site begrijp ik dat ze een boutique hebben opgericht zodat ze de bezoeker een aanspreekpunt kunnen geven voor deze huizen in Segonzac. En dat er een van de eigenaren daar in de boutique staat. Als iemand me wil corrigeren, ga je gang, want mijn Frans is niet al te best (meer). Misschien dat ik voor sommige nu niets nieuws vertel maar toch wel een leuk weetje. Misschien is er een van jullie al eens geweest ? Zo ja, is het de moeite waard om te bezoeken en ook daar te kopen ?

Gr.Jeroen
Ik ben er al enkele keren geweest. Ook omdat ik altijd overnacht in http://www.druivenparadijs.nl , en dat is slechts een 300 m verder.
De deelnemende eigenaars hebben een "beurtrol".

Heb je (te) weinig tijd om al de verschillende huizen te bezoeken, maar je wil toch enkele flessen van verschillende huizen aankopen,
dan is dit de geschikte plaats. Prijzen zijn hetzelfde als bij het cognachuis.
Raymond Desse, bijvoorbeeld, de winnaar van onze laatste forum-proeverij, is bijna nooit thuis.
Wil je zijn Héritage aankopen, dan is maisongrandechampagne de place-to-be.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2155
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wenslijstje 2016

Bericht door Ton »

JeroenPeek schreef:Om toch je maar aan het werk te zetten, heb ik er 4 kunnen ontdekken die je nog niet hebt beschreven: Cognac Serplet, du Chatelet, Dom.Pautier en de Sabourat.
Met dank aan RolanD voor een deel van het antwoord.
Serplet staat onderaan de pagina met merken en staat ook op de kaart en in de tabel met minder bekende bouilleurs de cru van de grande champagne.
Pautier staat alleen in de tabel met onbekende bouilleurs de cru van de grande champagne. Hij verkoopt zijn cognac, voor zover bekend, alleen aan de cognachuizen en niet aan particulieren. Als hij iets via de winkel in Segonzac verkoopt zal het misschien alleen maar Pineau zijn?
Die winkel heet Maison de la Grande Champagne en is zeker een bezoek waard!
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Wenslijstje 2016

Bericht door Roland »

Mijn wenslijstje raakt aardig ingevuld :

01 AE Dor : Extra of N° 8
02 Bache-Gabrielsen : Hors d'Age : GEKOCHT
03 Brillet : Hors d'Age : GEKOCHT
04 Beau, Paul : La Lignée de Samuel : GEKOCHT
05 Braastad/Tiffon : Extra
06 Camus : XO Borderies
07 De Luze : XO
08 Dobbé : XO Grand Century
09 Drouet : Paradis de Famille / Hors d'Age
10 Gautier : Tradition Rare
11 Godet : Reserve de la Famille
12 Guerbé : Vieille GC : GEKOCHT
13 Héritage Réne Rivière : Très Vieille Réserve
14 La Grange du Bois: L : GEKOCHT :
15 Leyrat : Extra Glory : GEKOCHT
16 Normandin-Mercier : Rare : GEKOCHT
17 Ferrand Pierre : Abel
18 Petit, André : Hors d'Age : GEKOCHT
19 Petit, Beatrice: XO Impérial : GEKOCHT
20 Prunier : XO Tres Vieille GC : GEKOCHT
21 Serplet : Hors d'Age : GEKOCHT
22 Vallein-Tercinier : Hors d'Age : GEKOCHT
23 Voyer : Extra / Hors d'Age : GEKOCHT:
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2155
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wenslijstje 2016

Bericht door Ton »

Ach, ik vind het nooit zo moeilijk nieuwe wenslijstjes te verzinnen 8-)
Gebruikersavatar
Christine
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 117
Lid geworden op: ma 18 apr 2016, 08:34
Locatie: Herentals

Re: Wenslijstje 2016

Bericht door Christine »

Ton schreef:Ach, ik vind het nooit zo moeilijk nieuwe wenslijstjes te verzinnen 8-)
Valt hier ook goed mee :)
Gesloten

Terug naar “Vraag en aanbod”