Gautier - Gold & Blue

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gautier - Gold & Blue

Bericht door Hans »

Gautier is niet bepaald een bouilleur de cru en dit is ook geen Grande Champagne cognac. We zijn niet van ons geloof gevallen, maar hebben een miniatuurtje van deze cognac mee besteld omdat hij opviel door de vele prijzen die hij gewonnen heeft en door het oordeel van Conal R. Gregory.

Informatie over Gautier, een A-merk van de Belvedère groep, is te vinden op de site van Ton. Er bestaan overigens 3 aparte merken Gautier, leerde ik daar.
Ton vermeldt nog, dat ingekocht wordt van 4 cru’s: Grande en Petite Champagne, Fins Bois en Bons Bois. Er wordt veel oud hout gebruikt, men streeft naar weinig tannines.

Gautier heeft een mooie site, met ronkende reclameteksten, waar echter weinig echte informatie vermeld wordt.
GautierGold&Blue.JPG
GautierGold&Blue.JPG (42.71 KiB) 5130 keer bekeken
Enkele beschrijvingen:

Gautier zelf:
GautierGB1.JPG
GautierGB1.JPG (26.32 KiB) 5130 keer bekeken
GautierGB2.JPG
GautierGB2.JPG (55.55 KiB) 5130 keer bekeken
Cognac Paradise schreef:ca. 20-25 Jahre alt
in Karaffe
40% vol. - 0,05 l
"Zart, harmonisch, rund. Eine wunderschöne goldene Farbe - blumige Aromen und Düfte von getoastetem Brot mit einem Hauch von Zimt. Mild, mit einem langen Finish....Conal R. Gregory sagt: SEHR GUT !!!"

Auszeichnungen:
2000: Gold-Medaille International Wine & Spirits Competition (England)
2000: Gold-Medaile Monde Selection (Belgien)
2010: Gold-Medaille & Best in Class Wine & Spirits Competition (England)
2013: Gold-Medaille bei der World Spirits Competition in San Francisco
2013: Gold-Medaille & "Outstanding" Wine & Spirits Competition (England)
la cognathèque schreef: Floral aromas with hints of toast and cinnamon. The XO Gold & Blue is a subtle, round and harmonious Cognac.
On the palate, the taste explodes with all the aromas of candied fruit in a generous, mellow and particularly harmonious blend offering all the splendid length which is so characteristic of old Cognacs.
le-cognac.com schreef: «Subtle, harmonious, round. A beautiful Gold colour - Floral aromas and scents of toasted bread with a hint of cinnamon. Swirl the cognac in your glass releasing all its aromas, its sensuality. It is only then that you will discover all the irresistible treasures that XO Gold & Blue hides in its elegant bottle. A unique Cognac which will give you a thousand pleasures, which may be enjoyed at all moments by connoisseurs and young contemporary consumers alike.»
A contemporary, elegant bottle of clear glass to highlight the authenticity of the product, giving full expression to its rich, natural gold colour.
Tim en ik komen tot het volgende:

De kleur: licht amber, barnsteen

De geur: frisse, toegankelijke geur. Viooltjes, hint van narcis en peer. Cederhout en kaneel op de achtergrond. Harmonieus, niet heel complex.

De smaak: zacht, houtig, niet heel aards. Prettig in de mond maar niet heel spannend. We komen slecht tot echt gedefinieerde smaken.

De na-smaak: vrij kort

Leeftijd: ongeveer 20 tot 25 jaar oud volgens Cognac Paradise. Gautier doet daar geen mededelingen over: “un assemblage de vieilles eaux-de-vies”. Wij zouden hem jonger dan 20 jaar geschat hebben.

De herkomst: assemblage van onduidelijke samenstelling

De prijs: zo rond de € 75,--

De prijs/kwaliteit verhouding: Hier lopen wij tegen onze smaakvoorkeur en misschien ook vooroordelen aan. Een prettige middle-of-the-road assemblage-cognac, zoals je die bij een grote producent kunt verwachten. Zeker niet slecht, kan de competitie met Hennessy of Rémy Martin aan. Best een avondje mee door te brengen. Maar niet om heel blij van te worden en dus te duur naar ons idee.
Wat ons betreft ook weer een relativering van de concoursen en de daar te behalen prijzen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Gautier - Gold & Blue

Bericht door Jurrien »

Afgelopen zondag heb ik genoten van het laatste glaasje van mijn fles van deze cognac, welke ik in de aanbieding heb gekocht voor € 59,95. Dit mede door de vele behaalde prijzen. Ik genoot van de heldere gouden kleur (barnsteen kan ook), de neus rond en harmonieus zo ook de smaak. Gemiddelde afdronk welke mooi rond en zacht is. Ik deel de mening van Hans en Tim dat dit niet spannend te noemen is. Mijn mening dat het een goede maar geen bijzondere cognac betreft.
Plaats reactie

Terug naar “Gautier”