Méry XO

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Méry XO

Bericht door Ton »

Op vakantie in Charente, omgeving Pons, verbleven wij in een vakantiehuis van een Engels echtpaar. Zij waren erg gecharmeerd van het merk Méry, een bouilleur de cru uit Salles d'Angles in het westelijk Grande Champagne gebied. Dus wij daar heen.
Francois Méry zwaait daar de scepter in het bedrijf waar zijn achtergrootvader het bedrijf in 1911 is begonnen.
Ze voeren de VS, VSOP, Vieille Réserve, XO en de Réserve d'Alexandre. Met name die laatste was een waar genoegen, maar met 255 euro voor mij toch te begrotelijk.
Ik heb de XO gekocht, 55 euro.
Geur: lichte geur, bloemig, vanille, wat geparfumeerde geur.
Smaak: kaneel, leer, zoete appel, drop, noten, salmiak. Ook in de smaak proef je iets geparfumeerds, ik kan niet precies aangeven wat het is, het is ook zeker niet een vervelende geur/smaak, maar ik vind toch dat het er niet in thuis hoort.
Van deze cognac heb ik gedurende de rest van de vakantie 's avonds 'geproefd' en hij beviel me, ondanks het geparfumeerde, prima.
Voor 55 euro een goede koop.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Méry XO

Bericht door Roland »

Ton schreef: Ze voeren de VS, VSOP, Vieille Réserve, XO en de Réserve d'Alexandre. Met name die laatste was een waar genoegen, maar met 255 euro voor mij toch te begrotelijk.
Ik heb de XO gekocht, 55 euro.
Op hun website staat de Réserve d'Alexandre niet vermeld.
http://www.cognacmery.com/collection.html

Groeten,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Méry XO

Bericht door Ton »

Roland schreef:Op hun website staat de Réserve d'Alexandre niet vermeld.
Dat klopt, maar IK ben er geweest :!: 8-)
Ik heb hier ook een foldertje waar hij in staat.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Méry XO

Bericht door Roland »

Ton schreef:
Roland schreef:Op hun website staat de Réserve d'Alexandre niet vermeld.
Dat klopt, maar IK ben er geweest :!: 8-)
Ik heb hier ook een foldertje waar hij in staat.
Ik geloof u wel.
En... ik heb hem gevonden.
Waarschijnlijk is hij alleen voor de Chinese markt bestemd. ;)
Ziehier de link :
http://www.cognacmery.com/chinese/collection.html
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Méry XO

Bericht door Ton »

Roland schreef:Waarschijnlijk is hij alleen voor de Chinese markt bestemd. ;)
Ziehier de link :http://www.cognacmery.com/chinese/collection.html
Ik zie de fles niet op de chinese site.
Hier is een foto uit een foldertje (helaas minder goede kwaliteit):
IMG_0001kl.jpg
IMG_0001kl.jpg (186.68 KiB) 9881 keer bekeken
Het is die rechter fles, in het zwarte vak is met enige moeite 'Réserve d'Alexandre' te lezen.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Méry XO

Bericht door Roland »

Ton schreef:
Roland schreef:Waarschijnlijk is hij alleen voor de Chinese markt bestemd. ;)
Ziehier de link :http://www.cognacmery.com/chinese/collection.html
Ik zie de fles niet op de chinese site.
;)


Ton schreef:Hier is een foto uit een foldertje (helaas minder goede kwaliteit):
IMG_0001kl.jpg
Het is die rechter fles, in het zwarte vak is met enige moeite 'Réserve d'Alexandre' te lezen.
Dank Ton. Een mooie fles.
Zo te zien een kristallen fles, vandaar de hogere prijs.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Méry XO

Bericht door Ton »

Ik heb helaas, helaas, gisteren het laatste restje van de Méry XO opgemaakt. Voor 55 euro een uitstekende cognac die in Nederland, voor zo ver ik weet, niet te koop is.
Het licht geparfumeerde in de smaak (rozen?) is aanvankelijk even wennen omdat je dat niet verwacht, maar het maakt ook het onderscheid en is zeker niet te opdringerig. Ik ben trouwens iets vergelijkbaars ook in de Hine Antique tegengekomen. Wat me trouwens opvalt: er is nog nergens een goede smaaknotitie van Hine Antique op het forum...
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Méry XO

Bericht door Hans »

Ton schreef:Wat me trouwens opvalt: er is nog nergens een goede smaaknotitie van Hine Antique op het forum...
Die eer is dan aan jou. Ik heb hem momenteel niet in collectie.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Méry XO

Bericht door Jurrien »

Deze cognac is inmiddels wel te koop in Nederland. Ik zag en proefde hem bij een slijterij in Utrecht. De verkoopprijs was € 65.Ik heb geen fles gekocht al was ik dat wel van plan. Ik kocht een andere miniatuur.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Méry XO

Bericht door Hans »

MMXO.JPG

Het laatste restje Méry-Melrose XO, nog over van ons bezoek in juni. Tijd om hem eens wat uitgebreider te beschouwen voor hij op is.

Bij dat bezoek beschreef ik hem aldus:
De XO: fris, soepel, fruit, niet lang, niet complex, geen kruiden of hout.
En dat ligt nu toch wat anders. Destijds nauwelijks de tijd genomen, nu wel. En inmiddels staat de fles een half jaartje open. De zuurstof zal zeker zijn werk gedaan hebben. Lijkt er niet slechter van te zijn geworden.

Ton beschreef deze cognac in 2012, mogelijk destijds een wat andere cognac, maar toch wel overeenkomsten.
Geur: lichte geur, bloemig, vanille, wat geparfumeerde geur.
Smaak: kaneel, leer, zoete appel, drop, noten, salmiak. Ook in de smaak proef je iets geparfumeerds, ik kan niet precies aangeven wat het is, het is ook zeker niet een vervelende geur/smaak, maar ik vind toch dat het er niet in thuis hoort.

Ik kom nu tot het volgende:

De kleur: Amber

De geur: het licht geparfumeerde dat Ton in 2012 signaleert herken ik wel. Roos herken ik er niet in. Doet in de verte aan velpon denken, ook wat aan salmiak. Het frisse herken ik niet meer zo in de geur. Wel het fruit, maar toch ook cederhout.

De smaak: licht prikkelend, licht kruidig, beetje hout, hint van sous-bois. Macadamia, champignons, leer.

De na-smaak: niet lang, wel aangenaam warm.

Leeftijd: 15-20 jaar gerijpt

Druif: Méry-Melrose verbouwt naast de Ugni Blanc ook Montils en Colombard. Of die laatsten ook in deze cognac verwerkt zijn is onbekend.

De herkomst: Grande Champagne

De prijs: € 80,-- is de officiële aan huis prijs. Dat hebben we er destijds niet voor betaald, er werd fors afgedongen. Uiteindelijke bedrag weet ik niet meer.

De prijs/kwaliteit verhouding: Lekker weg drinkende Grande Champagne. De € 55,-- die Ton er in 2012 voor betaalde zou ik hem zeker waard vinden, € 80,-- niet. Laat staan de € 95,-- die ze er bij Cognac Expert voor vragen. Daarvoor is hij m.i. toch echt te weinig complex.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Méry-Melrose”