Souvenir Impérial

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Souvenir Impérial

Bericht door Hans »

Wanneer een van je favoriete cognac producenten een nieuwe variant uitbrengt, hoef je niet lang na te denken. Ook een aanleiding om weer eens een oude gewoonte van Tim en mijzelf af te stoffen: de cognac beschrijven op het cognacforum.

Jacky Navarre heeft geen website. Wat moet je ook als traditionele bouilleur de cru met die nieuwerwetse onzin? ;)

Voor een beschrijving van het huis Navarre verwijs ik graag naar de site van Ton en de site van Eef en Klaas

Ooit verkocht Jacky Navarre maar een soort cognac: de Vieille Réserve, een hele mooie 35 jaar gerijpte Grande Fine Champagne.
Zijn motto destijds, zoals opgetekend door Mac A. Andrew was:
Mac A Andrew, p. 58 schreef: “I’d rather do one thing well, than many things poorly”

Sinds enkele jaren is hij daar blijkbaar enigszins vanaf gestapt.
In 2016 werd de Cravache d’Or (20 jaar oud, eveneens heel mooi) gecreëerd. En daar komt dan nu de Souvenir Impérial bij.
Meteen maar een doosje besteld, het leek me onwaarschijnlijk dat hij zou tegenvallen. En inderdaad, dat doet hij allerminst.
NavarreSouvnirImperial.jpg
NavarreSouvnirImperial.jpg (106.18 KiB) 3695 keer bekeken
Proefnotities heb ik niet kunnen vinden, deze cognac is ook nog maar net op de markt. Van Ton vond ik op zijn site een bondig oordeel:
Ton schreef:Verwacht wordt de Souvenir Impérial, eind 2018 (blend van 10% 1958-1959, 50% 1965 en 40% 1070-1975). Ik heb deze laatste al mogen proeven en hij is excellent.
Tim en ik komen tot het volgende:

De kleur: donker amber, licht mahonie

De geur: Velpon domineert in de eerste neus op een prettige manier. Niet veel bloemen: viooltjes en op de achtergrond geranium, meer bloemen konden we niet vinden.
Eiken, laaghout, aards. Vooral een gebalanceerde geur. Voor ons direct herkenbaar als een kwalitatief goede Grande Champagne.

De smaak: Aangenaam warm, prikkelend, maar niet scherp. Mooi complex. Aards, ook hier. Mooie rancio. Eerst walnoot, later amandel. Sandelhout, kandij, muskaat.

De na-smaak: Mooi lang, zoals het een Grande Champagne van deze leeftijd betaamt.

Druif: De Souvenir Impérial is (volgens mededeling van Jacky Navarre lui-même aan Roland) volledig uit ugni blanc druiven gedistilleerd. Vanwege de lichte geranium geur zouden we enige aanwezigheid van Folle Blanche ook geloofd hebben, een indicatie van de complexiteit.

Leeftijd: Samengesteld van verschillende leeftijden: 10% van 1958-1959, 50% van 1965 en 40% van 1970-1975. De jongste dus 43 jaar, de oudste 60 jaar

De herkomst: Grande Champagne

De prijs: € 145,-- bij CognacNet Op dit moment de enige aanbieder in onze contreien.

De prijs/kwaliteit verhouding: Wanneer je van wat oudere, complexere Grande Champagnes houdt, zul je je bij deze prijs zeker niet bekocht voelen.
Wij waren er zo van gecharmeerd, dat we de kazen en chocola bij het proeven hebben laten staan.
Inderdaad Ton, excellent!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Souvenir Impérial

Bericht door Ton »

Mooie kerel ook, die Jacky Navarre. Die uitspraak van hem past hem precies. Echt eentje van de oude stempel.
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Souvenir Impérial

Bericht door Jurrien »

Hans en Tim, blij weer een proefnotitie van jullie te lezen. Lees dergelijke notities erg graag! Blijf ervan genieten!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Souvenir Impérial

Bericht door Hans »

Jurrien schreef:Hans en Tim, blij weer een proefnotitie van jullie te lezen. Lees dergelijke notities erg graag! Blijf ervan genieten!
Dank je, Jurrien! Graag gedaan
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Souvenir Impérial

Bericht door Ton »

Als je hier een 'thumbs up' kon geven, had ik dat gedaan.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Souvenir Impérial

Bericht door Roland »

Heerlijk om te lezen.
thumbs-up-emoticon-vector-9701163.jpg
thumbs-up-emoticon-vector-9701163.jpg (37.07 KiB) 3624 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Roland op ma 10 dec 2018, 06:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Souvenir Impérial

Bericht door Ton »

LOL.jpg
LOL.jpg (13.92 KiB) 3630 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Souvenir Impérial

Bericht door Hans »

Roland schreef:Heerlijk om te lezen.
Dank Roland!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Souvenir Impérial

Bericht door EelcoA »

Supermooie beschrijving Hans!
Vinden jullie het extra prijskaartje van deze Souvenir Imperial ten opzichte van de Vieille Reserve hem waard of is het verschil in kwaliteit daarvoor te gering?
Misschien pas ik mijn verlanglijstje met kerst dan nog even aan :lol:
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Souvenir Impérial

Bericht door Hans »

EelcoA schreef:Supermooie beschrijving Hans!
Vinden jullie het extra prijskaartje van deze Souvenir Imperial ten opzichte van de Vieille Reserve hem waard of is het verschil in kwaliteit daarvoor te gering?
Misschien pas ik mijn verlanglijstje met kerst dan nog even aan :lol:
Dank je.
Persoonlijk vind ik hem het verschil waard, maar dat is toch lastig te beoordelen voor iemand anders. Naarmate je hoger je in de range komt worden de prijsverschillen groter voor een kleiner verschil in smaak.

De Vieille Réserve is m.i. in ieder geval ook uitstekend, qua smaak en qua prijs/kwaliteit verhouding
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Navarre”