Jean et Roger Glemet - XO Premier Grand Cru 1986

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Jean et Roger Glemet - XO Premier Grand Cru 1986

Bericht door Hans »

Van de gebroeders Jean en Roger Glemet ontbreekt ieder spoor in de cognacboeken in mijn kast. Sinds zeven generaties bouilleurs de cru, bezitten zij 42 ha wijngaarden, beplant met Ugni Blanc en Colombard in Malaville in de Grande Champagne.
Zij voeren een bescheiden assortiment van Pineau des Charentes (een rood en een wit) drie XO-millésimes (1979, 1986 en 1989), een “1er cru” 1992 en een “Très Vieux Premier Cru”.
Glemet1986.jpg
Glemet1986.jpg (16.88 KiB) 2719 keer bekeken
Over de XO Premier Grand Cru 1986 vermeldt de website, dat hij geschikt is als apéritief, in de gastronomische keuken en om gewoon te drinken, maar een echte proefnotitie ontbreekt, evenals informatie over de leeftijd en eventueel de verhouding Ugni Blanc/Colombard:
Glemet schreef:Cognac 1986 Grande Champagne XO Premier Grand Cru: Extra dry. Le plaisir d'un cognac authentique. Grande Champagne de vieille garde. La puissance de ses arômes permet de le servir en apéritif sur de la glace pilée. Il est parfait en cuisine gastronomique et peut être consommée de façon traditionnelle en digestif.
De kleur: rood koper-goud
De geur: karakteristieke Grande Champagne geur, licht velpon, kamperfoelie, viooltjes. Tweede neus vanille en een hint van nootmuskaat en eiken.
De smaak: soepel en makkelijk in eerste instantie. Heeft even tijd nodig om z’n complexiteit te ontwikkelen. Mooie balans tussen vooral kruiden en hout. Het meer fruitige van de Colombard proef ik niet echt, weet ook niet of die in deze cognac verwerkt is.
De na-smaak: mooi lang
Leeftijd: onbekend, lijkt me zeker 10 jaar oud, mogelijk 20.
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: € 57,-- bij Glemet zelf (boven de € 100,-- versturen ze gratis). Ergens anders ben ik deze producteur nog niet tegengekomen.
De prijs/kwaliteit verhouding: uitstekend.

Lekkere, mooie Grande Champagne die zijn geld meer dan waard is.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Millésimes/Vintage/Jaartalcognacs”