Michel Forgeron – Vieille Réserve

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Michel Forgeron – Vieille Réserve

Bericht door Hans »

Michel Forgeron is nog niet zo heel lang bouilleur de cru in de Grande Champagne. In de jaren 60 van de vorige eeuw veranderde Michel het landbouwbedrijf van de familie in een wijngaard, in 1965 bouwde hij zijn eigen Alambic Charentaise en vanaf 1977 is hij begonnen met verkopen van zijn eigen producten. Desalniettemin noemt Nicolas Faith hem een “Classical Grande Champagne producer”
Onder de leiding van zoons Pierre en Christophe kiest het bedrijf voor milieuvriendelijk produceren. Met hun 270 m² zonnepanelen produceren ze bijvoorbeeld vier maal hun eigen energiebehoefte. Inmiddels beslaat de wijngaard 24 ha. Pierre is actief in de Cognacwereld. Is bijvoorbeeld bedenker en organisator van de Nuit du Cognac
ForgeronVieilleRéserve.JPG
ForgeronVieilleRéserve.JPG (14.53 KiB) 3656 keer bekeken
Enkele beschrijvingen van deze cognac:
Michel Forgeron schreef:A l'âge où une jeune fille pense aux épousailles, la Vieille Réserve - 100% Grande Champagne - aussi est resplendissante : sa couleur or fin, une note de girofle qui éclate joyeusement sous l'acidité du citron confit, sa vivacité chaleureuse à la dégustation attirent et retiennent les amateurs.
Nicolas Faith, p. 157 schreef: (in 2005 heet deze cognac nog XO) 45% ABV. Over twenty years old. Rich but still some burn on the finish, probably due to the strength.
Cognac Only schreef:Cognac Vieille Réserve 45° 70 cl Grande Champagne 1er Cru La Vieille Réserve est resplendissante : sa couleur or fin, un note de girofle qui éclate joyeusement sous l'acidité du citron confit, sa vivacité chaleureuse à la dégustation attirent et retiennent les amateurs 30 ans d'age.
De kleur: warm goud
De geur: volle, wat zware geur, door het hogere alcoholpercentage. Narcissen en viooltjes in de eerste neus, daarna vooral kruiden: kaneel en een hint van saffraan.
De smaak: in eerste instantie imponeert de alcohol enigszins. Mooi rond, gemiddels complex, prikkelend, kruidig, kruidnagel, hint van zwarte peper.
De na-smaak: minder lang, dan je bij deze leeftijd zou verwachten, met inderdaad “some burn on the finish”
Leeftijd: 30 jaar
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: € 64,-- bij Forgeron zelf, € 70,50 bij La Cognathèque
De prijs/kwaliteit verhouding: goed

Een lekkere cognac voor de liefhebber van wat pittigers dan gewoon. Toegankelijk ondanks de 45% alcohol.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Michel Forgeron – Vieille Réserve

Bericht door Roland »

Deze heb ik nog niet geproefd.
Wel de V.S., V.S.O.P. en de X.O.
Bijlagen
20110618_1493.JPG
20110618_1493.JPG (83.6 KiB) 3608 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Michel Forgeron – Vieille Réserve

Bericht door Hans »

Roland schreef:Deze heb ik nog niet geproefd.
Wel de V.S., V.S.O.P. en de X.O.
En wat vond je ervan?

De XO ken ik. Prima Grande Champagne voor een goede prijs. Was op voordat ik er aan dacht een proefnotitie te maken. ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Michel Forgeron – Vieille Réserve

Bericht door Jurrien »

Vandaag, een nieuwe fles openen. De keuze viel op deze cognac.

De beschrijving van Hans is duidelijk herkenbaar in het glas. Ik heb alleen moeite met de narcis en de viooltjes. Beide geuren aan de plant vind ik niet lekker, wat in het glas zit wel. Wellicht geven de kruiden de doorslag, kaneel. Duidelijk aanwezig net als de zwarte peper en de bescheiden Afterburner in de smaak.

Verder lekkere cognac welke rondeur en gemiddeld lang in de mond blijft. Op naar het tweede glaasje.
Plaats reactie

Terug naar “Michel Forgeron”