Bezoek aan Forgeron 2012

Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Bezoek aan Forgeron

Bericht door Roland »

Hans schreef:
Bart schreef:Maar zo zie je ook wat beoordelingen van anderen waard zijn. Ze kunnen inspirerend zijn, maar smaak blijft zelfs bij cognac persoonlijk.
My sentiments exactly! Zojuist op een andere plaats op een post van jou in dezelfde richting geantwoord ;)
Bart schreef:Paul Beau was de eerste cognacverbouwer van mijn eerste reis door Cognac. Het werd een favoriete cognac van een vriend van me, en zelf vond ik 'm altijd middelmatig...
Hier hebben we dus zo'n gevalletje 'smaken verschillen'. De Hors d'Age van Paul Beau is een van de cognacs die ik altijd op voorraad heb, uitstekende prijs/kwaliteitverhouding imho. ;)
Smaken kunnen inderdaad verschillen.
En, wat je zelf lekker vindt, vindt iemand anders misschien "minder lekker".

En ook, het ene jaar is het andere niet.

Zelfs, vandaag beoordeel ik een bepaalde cognac zo,
en wanneer ik hem een tijdje later "her-proef", dan moet ik mijn mening herzien ?

Tevens denk ik : "Hoe kleiner de "cognacboer", hoe groter het verschil in "blends".
De groten hebben het geld en het personeel om de smaak in "blends"' zo klein mogelijk te houden.

Maar toch volgende vraagjes Hans :

- Zijn er (voor u) geen sites of personen waarbij jij denkt :
"Grotendeels ben ik akkoord met de notities van X, en als ik een "nieuwe" cognac proef, ga ik "verifiëren" wat X erover geschreven heeft ?

- Zijn er cognacs waarbij jij je mening hebt herzien (bij een 2de proeverij?)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bezoek aan Forgeron

Bericht door Hans »

Roland schreef:Zelfs, vandaag beoordeel ik een bepaalde cognac zo,
en wanneer ik hem een tijdje later "her-proef", dan moet ik mijn mening herzien ?
Dat hoeft natuurlijk niet. Ik vul soms wel eens een proefnotitie aan, als ik in tweede instantie iets nieuws proef of ruik. Niet als een fles lang open geweest is, want dan verandert de smaak.
Roland schreef:Tevens denk ik : "Hoe kleiner de "cognacboer", hoe groter het verschil in "blends".
De groten hebben het geld en het personeel om de smaak in "blends"' zo klein mogelijk te houden.
Klopt, maar toch vind ik dat niet voor de groten pleiten. Ik geef de voorkeur aan karakteristiek. Een blend van 200 of meer cognacs spreekt mij in het geheel niet aan. Absoluut knap als je dan nog weet wat je doet, maar zonde van al die specifieke cognacs. Nog los van het gegeven, dat ik de groten over de hele linie echt te duur vind.
Roland schreef:Maar toch volgende vraagjes Hans :

- Zijn er (voor u) geen sites of personen waarbij jij denkt :
"Grotendeels ben ik akkoord met de notities van X, en als ik een "nieuwe" cognac proef, ga ik "verifiëren" wat X erover geschreven heeft ?
Mac A. Andrew is zo'n auteur. Op een heel enkele keer na kan ik zijn oordeel wel volgen. Blijkbaar dezelfde smaak.
En dichter bij huis, Ton (die we inmiddels ook auteur mogen noemen) en ik komen regelmatig overeen.
Roland schreef:- Zijn er cognacs waarbij jij je mening hebt herzien (bij een 2de proeverij?)
Als ik ze echt degelijk geproefd heb (dat betekent samen met Tim, geurendoos en documentatie erbij, ruim de tijd voor nemen) eigenlijk niet. Wel, dat hun plaats in de voorkeur-rij verandert als ik weer een andere geproefd heb.
Er zijn wel momenten (niet zoveel gelukkig ;) ) dat cognac me minder smaakt, maar dat hangt niet van de soort af.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Eefbulder
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 97
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 21:55
Contacteer:

Re: Bezoek aan Forgeron

Bericht door Eefbulder »

Grappig deze hele story gemist maar toch samen met Klaas bij Forgeron langsgeweest en aangenaam verrast door de diverse kwaliteiten en bijzondere flesjes.
Wee hebben afspraken gemaakt om vanaf oktober dit huis naar Nederland te brengen.
Trouwens de beschrijving van mevr. en haar aanstekelijke enthousiasme is heel herkenbaar.
Laatst gewijzigd door Eefbulder op zo 16 sep 2012, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Eef Bulder
Cognacnet
http://www.cognacnet.eu
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bezoek aan Forgeron

Bericht door Ton »

Eefbulder schreef:Wee hebben afspraken gemaakt om vanaf oktober dit huid naar Nederland te brengen.
Dat is goed nieuws voor Nederland.
Overigens: wat is 'huid'?
Eefbulder
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 97
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 21:55
Contacteer:

Re: Bezoek aan Forgeron

Bericht door Eefbulder »

Hai Ton,
Normaal iets wat om het lichaam zit :D maar in dit geval een typfout
Eef Bulder
Cognacnet
http://www.cognacnet.eu
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Bezoek aan Forgeron

Bericht door Roland »

Eefbulder schreef:Hai Ton,
Normaal iets wat om het lichaam zit :D maar in dit geval een typfout
;) maar ik heb me suf gezocht (en niet gevonden) achter een mogelijke typfout...

Eef,
waarom kiest Forgeron ervoor, om de alcohol-% hoger te houden, dan de gebruikelijke 40 % ?

45 % voor de XO en Vieille Réserve
50 % voor de Hors d'Age en Héritage.
Eefbulder
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 97
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 21:55
Contacteer:

Re: Bezoek aan Forgeron

Bericht door Eefbulder »

Hai Roel,
Het regent typefoutjes.
Toe wij bij Forgeron waren viel ons dit ook op, hij vertelde ons dat de serie met afwijkende percentages moeilijker waren te exporteren en meer iets voor de liefhebber is .
Hijzelf vindt deze serie iets meer avontuur hebben en persoonlijk geeft hij daar de voorkeur aan.
Je ziet bij meer boeren de afwijkende percentages deze vinden dan steeds dat de cognac op die sterkte het best tot zijn recht komt.
Maar waarom dan de moeite nemen om beide series uit te brengen, want dat heb ik ook nog niet eerder gezien, dat kan ik ook niet verklaren. :?:
Trouwens, die vraag heb ik ook nog niet gesteld.
groet,
Eef Bulder
Cognacnet
http://www.cognacnet.eu
Plaats reactie

Terug naar “Michel Forgeron”