Bezoek aan Forgeron 2012

Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Bezoek aan Forgeron 2012

Bericht door Ton »

Op vakantie kwam ik Forgeron tegen en ik dacht, net als Bart, dat hier nog niet eerder over was geschreven. Maar dus zowel Bart was me voor geweest, als ook Hans met zijn beschrijving van de Forgeron Vieille Réserve.
We gingen het erf op en madame Forgeron werd voor ons opgezocht. Haar man Michel was op het land aan het werk. Wat we wilden? Nou deguster natuurlijk, visiter hadden we al genoeg gedaan, we vonden het niet nodig om opnieuw het hele verhaal te horen en we wilden ook niet te veel tijd kwijt zijn.
Mevrouw Francine Forgeron, zoals Bart reeds opmerkte een vijftijger (dit is een tikfout, maar ik vond hem wel leuk), was zeer enthousiast, unstoppable!
Als eerste mochten we inderdaad uit een open vat proeven, waar compte 0 eau-de-vie in zat. Een scherpe, maar ook wel lekkere smaak die sterk aan druivensap (-bloesem?) doet denken. We raakten aan de praat en ze werd steeds enthousiaster en moest precies weten waarom ik zo geïnteresseerd was in cognac. Toen ik vertelde dat ik Delamain's Histoire du Cognac had vertaald, kon ze hele stukken uit het boek uit haar hoofd citeren!! Ze vertelde dat het de bijbel was voor de vignerons. En ze vertelde hoe trots ze was op haar product en hoeveel zorg en aandacht ze besteedde aan het verzorgen van de wijnplanten. Toen ik vroeg of het werk op het land niet erg zwaar was, wuifde ze dat weg. Voor het zware werk zijn nu de machines en ze vond het juist erg leuk en bevredigend werk. En het woord 'fier' heb ik haar wel 10 keer horen zeggen. Het bedrijf is overgenomen van vader, maar zij zijn zelf begonnen met het bottelen en verkopen van cognac, naast het nog altijd onder contract produceren van cognacs voor een groot huis (ik meen Rémy Martin). En ze verklaart iedereen voor gek die wijngaarden in de grande champagne heeft en niet ook zelf een deel bottelt en verkoopt. Dat was een gouden idee, waardoor ze het nu financieel goed hebben. Toch is het niet allemaal makkelijk. De beslissing nemen om wijn te bottelen is één ding, maar daarna: wat voor blend? wat voor prijs? welke etiketten en het allermoeilijkste: aan wie gaan we het verkopen?
Uiteindelijk kregen we toch nog de rondleiding (ik zei al, ze was unstoppable). Ze liet alle machines zien en we zijn nog boven op de persinstallatie geklommen. Het persen gebeurt middels het met lucht opblazen van een grote zak in de persmachine, zodat het persen of kneuzen zachtjes aan gebeurt. Dat was voor mij weer wat nieuws.
Uiteindelijk heb ook ik de Vieille Réserve gekocht. Heerlijke smaak, maar wel veel hout.
Even een overzicht van hun producten:
IMG.jpg
IMG.jpg (303.21 KiB) 4383 keer bekeken
Zoals je ziet, Bart, hebben ze ook nog een paar duurdere dan de Vieille Réserve.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Bezoek aan Forgeron

Bericht door Roland »

Ton schreef: We gingen het erf op en madame Forgeron werd voor ons opgezocht. Haar man Michel was op het land aan het werk. Wat we wilden? Nou deguster natuurlijk, visiter hadden we al genoeg gedaan, we vonden het niet nodig om opnieuw het hele verhaal te horen en we wilden ook niet te veel tijd kwijt zijn.
Mevrouw Francine Forgeron, zoals Bart reeds opmerkte een vijftijger (dit is een tikfout, maar ik vond hem wel leuk)
:D :D
Ton schreef:Het bedrijf is overgenomen van vader, maar zij zijn zelf begonnen met het bottelen en verkopen van cognac, naast het nog altijd onder contract produceren van cognacs voor een groot huis (ik meen Rémy Martin). En ze verklaart iedereen voor gek die wijngaarden in de grande champagne heeft en niet ook zelf een deel bottelt en verkoopt. Dat was een gouden idee, waardoor ze het nu financieel goed hebben.
Toch is het niet allemaal makkelijk. De beslissing nemen om wijn te bottelen is één ding, maar daarna: wat voor blend? wat voor prijs? welke etiketten en het allermoeilijkste: aan wie gaan we het verkopen?
Uiteindelijk kregen we toch nog de rondleiding (ik zei al, ze was unstoppable). Ze liet alle machines zien en we zijn nog boven op de persinstallatie geklommen. Het persen gebeurt middels het met lucht opblazen van een grote zak in de persmachine, zodat het persen of kneuzen zachtjes aan gebeurt. Dat was voor mij weer wat nieuws.
Uiteindelijk heb ook ik de Vieille Réserve gekocht. Heerlijke smaak, maar wel veel hout.
Even een overzicht van hun producten:
De bijlage IMG.jpg is niet meer beschikbaar
Zoals je ziet, Bart, hebben ze ook nog een paar duurdere dan de Vieille Réserve.
Prachtig.
Heb je de Hors d'Age geproefd ?
Want ik zie
Rixendis Hors d'Age.jpg
Rixendis Hors d'Age.jpg (48 KiB) 4369 keer bekeken
dat hij goed moet zijn.

En... net zoals bij Château de Beaulon, ben je goedkoper uit, om de hoek....
http://www.wijnhuis.be/catalogue_keywords/cognac.htm

Nu ja, je hebt wel een mooie rondleiding gehad van een vijftijger :D
en dat is ook wel een tientje waard.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bezoek aan Forgeron

Bericht door Ton »

Roland schreef:Heb je de Hors d'Age geproefd ? Want ik zie dat hij goed moet zijn.
Ja, ik heb hem geproefd, maar het is lastig beoordelen op zo´n slokje, zeker als je al wat meer gehad hebt die dag :?
Hij was duidelijk zachter, ronder en complexer dan de Vieille Réserve, maar zo hoog (29 uit 30) zou ik hem toch niet gescoord hebben. Ik denk ook dat het erg moeilijk is voor de bouilleurs de crus om iedere keer dat ze bottelen dezelfde kwaliteit te behalen... Niet elke oogst is van dezelfde kwaliteit.
Ik had deze wel liever gehad dan de Vieille Réserve, maar ja, de financiën hè... :roll:
Roland schreef:En... net zoals bij Château de Beaulon, ben je goedkoper uit, om de hoek....
http://www.wijnhuis.be/catalogue_keywords/cognac.htm
:x :cry: :evil:
Roland schreef:Nu ja, je hebt wel een mooie rondleiding gehad van een vijftijger :D
en dat is ook wel een tientje waard.
:lol:
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bezoek aan Forgeron

Bericht door Hans »

Mooi verhaal weer Ton, complimenten.
Ton schreef:Uiteindelijk heb ook ik de Vieille Réserve gekocht. Heerlijke smaak, maar wel veel hout.
Zelf vond ik het hout niet zo heel dominant, zoals ook uit mijn beschrijving blijkt.

Ik ken de Hors d'Age van Forgeron niet, maar als ik dat Rixendis-lijstje weer bekijk valt weer de hoge plaats op van de Hors d'Age van Paul Beau en die kost ongeveer een derde t.o.v. van de Forgeron! Jij kent hem ook Ton, valt er iets te zeggen over het vergelijk van die twee?
Rixendis Hors d'Age.jpg
Rixendis Hors d'Age.jpg (88.22 KiB) 4352 keer bekeken
Overigens begint de Rixendis lijst wel wat aan actualiteit te verliezen voor de actueel verkochte cognacs.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bezoek aan Forgeron

Bericht door Ton »

Hans schreef:Ik ken de Hors d'Age van Forgeron niet, maar als ik dat Rixendis-lijstje weer bekijk valt weer de hoge plaats op van de Hors d'Age van Paul Beau en die kost ongeveer een derde t.o.v. van de Forgeron! Jij kent hem ook Ton, valt er iets te zeggen over het vergelijk van die twee?
Overigens begint de Rixendis lijst wel wat aan actualiteit te verliezen voor de actueel verkochte cognacs.
Ik zal mijn oordeel over de Forgeron nog een keer geven als hij open is en ik hem een keer goed heb kunnen dóórproeven, maar op basis van het slokje wat ik geproefd heb vind ik de Paul Beau véél beter. Ik zal ze te zijner tijd een keer naast elkaar proeven.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Bezoek aan Forgeron

Bericht door Roland »

Hans schreef:Overigens begint de Rixendis lijst wel wat aan actualiteit te verliezen voor de actueel verkochte cognacs.
Inderdaad, het blijkt van 2001 te zijn.

Heeft dit te maken met de dood van Mac A. Andrews ?
Ik heb ergens gelezen, dat de schrijver ook enkele websites onderhield, onder andere www.cognacnet.com....
Of heb ik het fout ?
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bezoek aan Forgeron

Bericht door Ton »

Ja, Mac A Andrew (zonder 's') heeft die site's opgezet en onderhield ze. Na zijn dood heeft niemand dat overgenomen.
Paul Giraud vertelde nog dat hij alom gerespecteerd werd om zijn onafhankelijke mening. Hij kon kritiek leveren en dat werd door iedereen geaccepteerd. Wanneer een vigneron kritiek leverde op een collega, dan moest die er namelijk terdege rekening mee houden dat dat zich op een gegeven moment tegen hem kon keren!
Mac A Andrew is ook bij Forgeron op bezoek geweest en bleef daar soms eten met zijn vrouw, vertelde Francine Forgeron. Hij was erg geliefd in de streek.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Bezoek aan Forgeron

Bericht door Roland »

Ton schreef:Mac A Andrew is ook bij Forgeron op bezoek geweest en bleef daar soms eten met zijn vrouw, vertelde Francine Forgeron. Hij was erg geliefd in de streek.
Nu begrijp ik de 29/30 voor de Hors d'Age ;)

Neen, de lijst (ook al is ze de laatste jaren niet meer bijgewerkt, vind ik "handiger", dan bijvoorbeeld de Awards van San Francisco 2012.

Hier kun je de verschillende "fabricanten" vergelijken.
Bijvoorbeeld de Hors d'Age van Forgeron met die van J. Painturaud.

Dit vind ik "handiger".
Bart
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 16:15

Re: Bezoek aan Forgeron

Bericht door Bart »

Maar zo zie je ook wat beoordelingen van anderen waard zijn. Ze kunnen inspirerend zijn, maar smaak blijft zelfs bij cognac persoonlijk. Paul Beau was de eerste cognacverbouwer van mijn eerste reis door Cognac. Het werd een favoriete cognac van een vriend van me, en zelf vond ik 'm altijd middelmatig...

De Forgeron heeft inderdaad ook duurdere flessen blijkbaar, en zeggen dat ik die prijslijst ook gehad heb. Maar ja, dat is dan ook al enkele liters geleden. :)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bezoek aan Forgeron

Bericht door Hans »

Bart schreef:Maar zo zie je ook wat beoordelingen van anderen waard zijn. Ze kunnen inspirerend zijn, maar smaak blijft zelfs bij cognac persoonlijk.
My sentiments exactly! Zojuist op een andere plaats op een post van jou in dezelfde richting geantwoord ;)
Bart schreef:Paul Beau was de eerste cognacverbouwer van mijn eerste reis door Cognac. Het werd een favoriete cognac van een vriend van me, en zelf vond ik 'm altijd middelmatig...
Hier hebben we dus zo'n gevalletje 'smaken verschillen'. De Hors d'Age van Paul Beau is een van de cognacs die ik altijd op voorraad heb, uitstekende prijs/kwaliteitverhouding imho. ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Michel Forgeron”